Blingfactory on intohimoisesti työhönsä ja harrastukseensa suhtautuneen koneistajan idea, josta jalostui matkan varrella Euroopan suurin oman alansa verkkokauppa. Blingfactory.fi –verkkokauppa on moottorikelkkojen billet-osien tavaratalo, jonka tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa.

Blingfactoryn taustalla toimii keski-suomalainen metallikonepaja Ka-Mu Oy. Teollisuuden alalla vaikuttanut lama alkoi heijastua kesällä 2009 Ka-Mu Oy:n toimintaan. Yrityksessä alettiin suunnitella työntekijöiden lomautuksia. Lomautusuhan alle joutui myös Sami Tarvainen. Tarvaista ei joutilaana oleminen ajatuksena kiehtonut, vaan hän marssi yrityksen johdon puheille takataskussaan idea moottorikelkkojen viritys- ja tuning-osien valmistuksesta. Koska yrityksen johtoa vaivasi jo muutenkin ajatus kalliiden metallintyöstökoneiden vajaakäytöstä laman aikana, antoivat he Tarvaiselle mahdollisuuden kokeilla ideaansa. Mukaan osien tuote-kehitystyöhön lähti myös Ka-Mu Oy:n tuotekehityksestä Kari Pylkkönen.

Tuotteessa on kyse siitä, että moottorikelkoissa on tunnetusti kulumiselle alttiita osia, jotka hajoavat helposti. Blingfactory tuottaa näiden osien tilalle huippuluokkaisia, kulutuksen kes-täviä tuotteita, jotka näyttävät lisäksi hyvälle. Tuotteiden suunnittelussa käytetään nykyaikaista 3D-mallinnusta. Tämä menetelmä mahdollistaa myös asiakaskohtaiset räätälöinnit nopeasti ja kustannustehokkaasti. Tuotteiden valmistuksessa hyödynnetään konepajan nykyaikaisien CNC-koneiden valikoimaa. Lopputuloksena syntyy huippulaadukkaita sekä hinnaltaan kilpailukykyisiä konepajatuotteita, joita toimitetaan tänä päivänä jo ympäri maailmaa. Tuotevalikoima kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä verkkokaupassa on myynnissä jo n. 700–800 tuotetta. Tuotevalikoimaltaan blingfactory.fi – verkkokauppa on alansa suurin Euroopassa.

Tuotteiden markkinointi lähti liikkeelle Internetissä. Tarvainen toimi aktiivisesti kelkkailuun liittyvässä keskustelufoorumissa, jossa hän oli suorassa keskusteluyhteydessä alan harrastajiin ja kilpailijoihin. Tuotteiden kysyntä oli jo alusta asti selvää. Lisäksi suora keskusteluyhteys mahdollisti tuotekehityksen suoraan asiakkaiden toiveiden mukaan. Blingfactory saa asiakkailta suoraan tuote-ehdotuksia ja kehitysideoita sosiaalisen median kautta.

Blingfactory on oivallinen esimerkki siitä, miten ensiarvoisen tärkeää on antaa intohimoisesti työhönsä suhtautuville, sitoutuneille ja innovatiivisille työntekijöille mahdollisuus. -Tässä talossa on oma-aloitteisuutta ja työntekijöiden yrittäjähenkisyyttä pidetty korkeassa arvossa. Näitä ominaisuuksia myös hyödynnetään, kertoo toimitusjohtaja Juha Järvi.

Kun haluat tuunata moottorikelkkaasi, klikkaa Blingfactory.fi

bf.jpg