projektimyynti-2.jpg ESPOO_23.jpg

DOMUS

RAKKAUDESTA SUOMALAISUUTEEN

Domuksen tarina alkoi toisen maailmansodan jälkeen, kun Karjalan siirtolainen ja puuseppä Petter Sairanen alkoi valmistamaan ikkunoita ja ovia rintamamiestaloihin. Yhden miehen puuverstaasta jalostui 250 hengen ikkunoita ja keittiökalusteita valmistava yritys, jolla on nykyisin tehtaat Loimaalla ja Korialla, sekä parikymmentä myyntipistettä ympäri Suomen.

Kun Suomen jälleenrakentaminen alkoi toisen maailmansodan jälkeen, alkoi myös Domuksen tarina. Silloin Karjalan siirtolainen ja puuseppä Petter Sairanen hioi ensimmäiset ikkunat ja ovet rintamamiestaloihin. Yhden miehen puuverstaasta jalostui vuosien aikana 250 hengen ikkunoita ja keittiön kaapistoja valmistava yritys, jolla on ikkunatehdas Loimaalla ja keittiö- ja kalustetehdas Korialla.

Suomessa rakennusalalla on ollut jo vuosia vaikeat ajat, eikä Domuskaan ole säästynyt notkahduksilta. ”Yrityksen toimintatavat joutuvat eri tavalla tarkasteluun juuri silloin, kun on vaikeammat ajat ja helppoja ratkaisuja ei ole tarjolla. Yleensä joitakin toimintoja on lopetettava ja väkeäkin vähennettävä. Vaikeina aikoina johtaminen on mielenkiintoista, mutta voi olla sekä fyysisesti että henkisesti raskasta. Yrityksen saneeraaminen rankkuudestaan huolimatta palkitsevaa työtä, sillä on nautinto nähdä kun vaikeuksissa ollut yritys pääsee taas jaloilleen ja kehittyy parempaan suuntaan. Monesti yrityksissä lähdetään korjaamaan toimintatapoja aivan liian myöhään. Maailma muuttuu jatkuvasti, ja on pystyttävä pysymään ajan hermolla, ja muuttamaan omien toimintatapojen lisäksi myös yrityksen toimintatapoja tarpeen vaatiessa radikaalistikin.” Tätä mieltä on lukuisia yrityksiä saneerannut muutosjohtaja Mika Kaukonen.

Muutamassa vuodessa raskaasti tappiolla ollut Domus on saatu kammettua voitolle ja yhtiön tulevaisuus näyttää nyt hyvälle. Ikkunoita ja keittiökalusteita valmistava Domus Yhtiöt Oy on viimeiset kuusi vuotta kasvattanut liikevaihtoaan keskimäärin 9 % vuodessa. Syynä on pitkäjänteinen kehitystyö ja usko suomalaiseen laatuun. Mm. 49 % suomalaisesta ikkunaviennistä tuli Domuksen Loimaan tehtaalta. Yrityksen johtaminen ja sille uuden suunnan näyttäminen on tapahduttava rakkaudesta lajiin, ja intohimolla.

Domuksen keittiöt, kylpyhuoneet, liukuovet ja ikkunat ovat kaikki suomalaista puusepäntyötä, ja oman tuotekehityksen tulosta. ”Aina tutkimuksissa suomalaiset kuluttajat sanovat arvostavan kotimaisuutta, mutta sen pitäisi näkyä myös todellisissa arjen teoissa ja valinnoissa”, toimitusjohtaja Mika Kaukonen sanoo. Perheyritys Domuksen oma kehitysyksikkö on tehnyt pitkäjänteisesti työtä. Parhaillaan suunnitellaan seniorikeittiötä yhdessä Aalto-yliopiston ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kanssa. Se julkaistaan vuoden 2019 asuntomessuilla Kouvolassa.

Yhden miehen sinnikkyydestä, ja intohimosta auttaa suomalaisia, on päästy tähän pisteeseen. Perheyrityksen arvot ovat toimineet kulmakivinä. Suomalaisuus on arvo joka tulee Domuksella säilymään perhearvojen rinnalla. Pidetään huolta työntekijöistä, jotta kaikilla säilyisi intohimo tehdä suomalaisille parhaat mahdolliset ikkunat ja kalusteet.

www.domus.fi