Etusivu / Suomeksi / Intohimoinen yritys 2016 / Sata tarinaa / Kosmetologinen Hoitola Aito

Kosmetologinen Hoitola Aito - Luonnollista hyvinvointia

Kosmetologinen Hoitola Aito on Pöytyän Riihikoskella toimiva, kohta kaksi vuotta täyttävä yritys, jonka palveluvalikoimaan kuuluu monipuoliset kosmetologiset hoidot. Päivät täyttyvät muun muassa jalkahoidoista, erilaisista kasvohoidoista, kuumakivi-, aroma- ja klassisesta hieronnasta, intialaisesta päähieronnasta, käsihoidoista, sokeroinneista, kulmien ja ripsien värjäyksistä, sekä erilaisista asiakkaiden kysymistä, palveluvalikoiman ulkopuolisista hoidoista. Koska kaikki asiakkaat jalkoineen, kasvoineen ja tarpeineen ovat erilaisia, voin todellakin sanoa, että kahta samanlaista päivää ei ole.

Ajatus omasta hoitolasta syntyi pikku hiljaa ja askel kerrallaan, niin kuin parhaat oivallukset elämässäni yleensäkin. Valmistuttuani tradenomiksi/BBA:ksi työskentelin muun muassa hotelli- ja matkailualalla, kaupallisella alalla ja lopulta pankissa, jossa hoidin pienyrittäjien pankkiasioita. Heitä auttaessani huomasin usein ajattelevani; voi kun saisin itsekin tehdä joskus töitä noin innostuneesti ja omaan työhöni intohimoisesti suhtautuen. Ja kun äitiyslomien ja hoitovapaiden jälkeen tuli aika jolloin piti päättää mitä tahdon tehdä isona, päätin lähteä seuraamaan omaa intohimoani, asiaa joka on kiinnostanut minua aina ja josta jaksan innostua edelleenkin; ihonhoito ja ihmisten hyvinvointi. Valmistuin kosmetologiksi joulukuussa 2012, ja toukokuussa 2014 Kosmetologinen Hoitola Aito avasi ovensa.

Jo opiskeluaikana minua alkoi kiinnostamaan enenevässä määrin luonnonkosmetiikka. Luonnonkosmetiikka on kosmetiikkaa, jonka valmistuksessa ja käytössä otetaan huomioon tuotteen koko elinkaaren vaikutus sekä luontoon että ihmiseen. Halusin myös hoitolassa käyttämäni sarjan täyttävän tietyt kriteerit; sen tulee olla ammattikäyttöön tarkoitettua luonnonkosmetiikkaa, jonka hoitotuotteet ovat tehokkaita ja hoitotulokset näkyviä, mutta silti jokapäiväisessä käytössä turvallisia sekä asiakkailleni että minulle. Mikäli sarja olisi vielä valmistettu suomessa, se olisi täydellinen, mutta kotimaisen hoitosarjan löytäminen tuntui vielä tässä vaiheessa epätodennäköiseltä. Löytäessäni vihdoin haluamani sarjan, joka sopi täydellisesti hoitolaani ja jonka jokaisen tuotteen takana voin seistä, tuli tunne, että tässä se nyt on: saan tehdä töitä suomalaisella luonnonkosmetiikkasarjalla omassa hoitolassani. Koska ihonhoidossa kotihoitotuotteet ovat tärkeässä roolissa, on osattava valita jokaisen asiakkaan iholle sopivat tuotteet, niin että he tulevat takaisin myös jatkossa. Tämän takia opiskelen jatkuvasti lisää tuotteista ja niiden raaka-aineista, ja hoitolassani on myynnissä vain tuotteita, joita olen itse kokeillut ja joita voin suositella. Myös tekemiini hoitoihin pätee sama periaate; kosteuttavan kasvohoidon jälkeen asiakkaan ihon tulee olla sileä ja pehmeä niin että hän ei malta olla koskettelematta ja ihastelematta sitä, ja syvärentouttavan päähieronnan jälkeen asiakkaan tulee leijailla ulos hoitohuoneesta. Jos näin ei ole, on hoidoissa tai tekijässä parannettavaa.

Yritän toteuttaa luonnonmukaisuuden, kierrätyksen ja suomalaisuuden ideologiaa myös muussa toiminnassani; suurimman osan hoitolani laitteista ja kalusteista ostin käytettynä, vanhan hoitotuolin verhoilutin paikallisella yrittäjällä ihanan pinkiksi, ja ajanvaraus- ja kassajärjestelmäni tilasin parin helsinkiläisen nuoren miehen perustamalta yritykseltä. Uskon, että tällaisilla pienilläkin teoilla on merkitystä, ja ainahan on mielenkiintoista päästä kurkistamaan muiden yrittäjien toimintatapoihin.

Suunnitelmia ja uusia ideoita hoitolani kehittämiseksi syntyy koko ajan. Parhaimmat niistä jalostuvat hieman pidemmälle ja näistä osa päätyy toteutettavaksi asti. Jottei toiminta lähde liikaa rönsyilemään, täytyy sen punainen lanka pitää kirkkaana mielessä koko ajan. Oma punainen lankani on juurikin luonnonkosmetiikka; sen ympärille haaveilen joskus perustavani mahdollisesti myymälän ja ehkä nettikaupan. Nämä ideat saavat kuitenkin vielä hetken hautua rauhassa.

Jokaisen asiakkaan kohdalla on keskityttävä juuri hänen tarpeisiinsa, ja kuunneltava mitä hän haluaa. Tämä on mielestäni yritykseni tärkein tehtävä; vain palvelemalla jokaista asiakasta mahdollisimman hyvin ja niin että hän tuntee tulleensa kuulluksi, voin jatkaa toimintaani, kehittää sitä ja menestyä siinä. Kun asiakas kertoo kasvohoidon jälkeisellä kauppareissulla joutuneensa ihastelun kohteeksi koska näyttää niin hehkeältä, tai illansuussa saapuu puhelimeen viesti: Suurkiitos jalkojen hoidosta, kiva kävellä ilman kipua!’, tunnen onnistuneeni työssäni.

http://hoitolaaito.fi

IMG_0302 (2).JPG