Etusivu / Suomeksi / Intohimoinen yritys 2016 / Sata tarinaa / Mad Professor Amplification Oy

Mad Professor Amplification Oy

Mad Professor Amplification Oy on vuonna 2006 perustettu yritys, joka valmistaa kitarapedaaleja ja 
vahvistimia. Tuotannosta 98% menee vientiin. Toimitusjohtaja Harri Kosken kanssa puhuessa sana ”kivaa” toistuu usein. Heillä intohimo on positiivista innostumista, joka tulee siitä, että työ itsessään on niin kivaa. Silloin syntyy positiivinen, innokas tekemisen meininki, jossa kaikki ideat pääsevät säkenöimään.

Mistä intohimo tulee? Mad Professorilla kaikki ovat niin innoissaan asiasta ja alasta, että kyse ei ole enää 
pelkästä työstä. Samoja asioita tehdään niin työssä, kuin vapaa-ajallakin. Yrityksessä eletään rock’n’roll 
–unelmaa: ”Kaikki rahat mitä tulee, myös menee, kun ostellaan muiden tekemiä soittimia ja vahvistimia. 
Viikonloput hengaillaan asiakkaiden kanssa, käydään keikoilla ja festareilla. Menin kerran lauantaina töihin ja työntekijämme oli siellä. Hän sanoi, että viihtyy siellä vapaa-ajallakin parhaiten ja oli tullut soittelemaan kitaraa.”

Intohimon resepti on Koskelle selvä: Pitää löytää sellainen työ, mistä tykkää. On vaikea löytää intohimoa 
työhön, josta ei tykkää. Kun menet harmitellen töihin ja odotat vain, että tulisi taas viikonloppu, olet väärässä paikassa. Kun olet tilanteessa, että on viikonloppu ja odotat vain, että pääset taas töihin, tiedät löytäneesi oman alasi. Silloin kouluttautuminen ja jatkuva parantaminen ovat itsestään selviä asioita, koska omasta jutustaan haluaa tehdä jatkuvasti paremman. Kun tekijöillä on intohimo alaan, kaikki pistävät kaikkensa peliin. 

Kehitysideoita syntyy koko ajan, niin töissä kuin vapaa-ajallakin, eikä tarvitse erikseen panostaa innostamiseen tai kehittämiseen. Kaiken A ja O onkin löytää oikea tiimi, oikeanlaiset ihmiset, jotka täydentävät toisiaan. Jokaisen pitää tuoda jotain uutta tiimiin. Yksi huono ihminen voi tappaa intohimon koko yrityksestä. 

Pelkkä innostus ei kuitenkaan riitä. Kaiken innostumisen keskellä on ollut tärkeää asettaa yhteinen päämäärä, jotta kaikki ovat intohimoisia samaan suuntaan, ja seurata sitä pitkäjänteisesti. Tekijöillä on ollut intoa alusta asti, mutta ensimmäisestä prototyypistä lopulliseen läpimurtoon kesti kymmenen vuotta. Hetken innostus olisi jo ehtinyt haihtua, mutta Mad Professorin tiimi on sydämellä mukana. Matkanteko oli niin hauskaa, että odotus ei ollut pitkä.

MadProfessor_pieni.jpg

www.mpamp.com
Yrityksen Facebook