Minna Parikka

“My designs are like love letters from one shoe lover to another. Life is too short to take style too seriously.”

Minna Parikka.jpgMinna Parikka elää teiniunelmaansa. Hän oli jo nuorena kiinnostunut muotialasta ja mietti pitkään opiskelisiko vaatemuotoilu- tai teollisuusmuotoilualaa kunnes Minna kuuli, että kenkiinkin on mahdollista keskittyä. Ja näin päätös syntyi 15-vuotiaana - alan kenkäsuunnittelijaksi.Unelmaansa uskoen hän muutti 19-vuotiaana Englantiin opiskelemaan kenkien suunnittelua De Montfortin yliopistossa. Opiskeluista käteen jäi kontakteja, kokemusta ja inspiraatiota. Minna työskenteli valmistuttuaan jonkin aikaa italialaisessa yrityksessä, mutta huomasi nopeasti ettei halunnut tehdä töitä muille, vaan hän halusi perustaa oman yrityksen. Ja näin Minna muutti takaisin Suomeen, otti riskin ja perusti oman yrityksensä 25-vuotiaana.

Alkuvuosina Minna teki kaiken itse - suunnittelu, logistiikka, messut, myynti. Työnteko oli kovaa ja parhaillaan hän kiersi kuudet messut kahden kuukauden aikana. Minna eli matkalaukkuelämää, nuoruuden innolla ja sillä uskolla, että tästä tulee tosi kova juttu jonain päivänä. Työnteossa oli paljon intoa ja vapautta vaikka töitä tehtiin vuorokauden ympäri. Se oli sen arvoista, sillä Minna sai ilmentää omaa persoonaa ja visiota yrityksensä kautta.

Vei aikansa saada ihmiset uskomaan brändiin ja sen pysyvyyteen sesongista toiseen. Ostajien luottamuksen saamisen eteen oli tehtävä töitä. Brändin tavoitteena oli alusta alkaen kansainvälisyys. Minna Parikan kengät ovat niche-tuote, ei kaikille kaikkea vaan erikoisempaa. Ensimmäinen asiakas olikin Tokiosta. Tällä hetkellä suurin asiakaskunta on Euroopassa ja Aasia on seuraavana.

”Ajattelin etteivät suomalaiset naiset olisi kiinnostuneita kengistäni, sillä niissä on paljon värejä ja ne ovat hassuja. Onneksi olin väärässä!”

Myös julkkikset ovat löytäneet Minnan kengät ja sen mukana tullut some-näkyvyys on auttanut saamaan uusia jälleenmyyjiä. Minnan kenkiä löytyykin mm. Sefridges ja Harrods tavarataloista. Vuonna 2016 on taas aika kokeilla uutta. Tämän vuoden panostuksena ovat lastenkengät ja ensi kesänä näitä kenkiä löytyy Harrodsin lasten osaston Pop-Up myymälästä. Tuo toimii tällä hetkellä suurena innostuksen kohteena!

”Nyt on 10 vuotta yrittäjyyttä takana ja päästy siihen pisteeseen mihin ollaan aina haluttu.”

Joulukuussa 2015 Minna Parikka palkkasi 4 uutta työntekijää ja tällä hetkellä hänen tiiminsä muodostuu 13 henkilöstä. Ero on suuri kun vertaa siihen mistä lähdettiin. Ensimmäiset 3 vuotta Minna teki kaiken yksin. Nykyään on myös mahdollista pitää viikonloppuisin vapaata.

”Vastaan edelleen itse visuaalisesta suunnittelusta ja muotoilusta. Suurin rooli yrityksessä on luovana ihmisenä, vaikkakin joutuu myös huolehtimaan yrityksen pyörittämisen muista aspekteista.”
Yrittäjyys ei ole aina helppoa, mutta intohimo vie eteenpäin.

www.minnaparikka.com