Etusivu / Suomeksi / Toiminta / Toimintavuosi 2008

Toimintavuosi 2008

Vuoden 2008 Oopperajuhlille asetettiin tavoitteeksi korkea taiteellinen taso ja ylijäämäinen taloudellinen tulos, jotta edellisen vuoden alijäämä saataisiin katetuksi ja jotta syntyisi investointivaroja myös seuraaville kausille. Vuoden 2008 juhlakaudella esitettiin seitsemän oopperateosta, joista kuusi Olavinlinnassa ja yksi (lastenooppera) Savonlinnasalissa. Oopperaesityksiä oli Olavinlinnassa 25 ja Savonlinnasalissa viisi. Ohjelmistostrategian mukaisesti ohjelmiston pääpaino oli oopperakirjallisuuden klassikoissa (Aida, Rigoletto, Lentävä hollantilainen ja Otello), jota täydennettiin haasteellisimmilla teoksilla Mefistofele ja The Wager.

Suomalaista oopperaa edusti kuluneella kaudella Savonlinnasalissa kantaesityksensä saanut Kunnas-trilogian kolmas teos, Markus Fageruddin säveltämä Seitsemän koiraveljestä. Koiraveljekset saavuttivat suuren suosion, vaikka teos musiikillisesti olikin edeltäjiään selvästi haastavampi.

Oopperajuhlat päättyi perinteiseen tapaan vierailuviikkoon. Shanghain Oopperatalon historian suurimmasta ja merkittävimmästä vierailusta muodostui menestys, joka luo pohjaa suunnitteilla oleville tuleville yhteishankkeillemme Kiinassa. Kansainvälisen yhteistyön myötä Oopperajuhlat välitti Shanghain oopperatalon vierailulle Dalhalla
Festivaalille Ruotsiin heti Savonlinnan esitysten jälkeen.

Esiintyjästrategian mukaisesti Oopperajuhlien ensembleen kuului useita oopperamaailman keskeisten näyttämöiden tähtiä, uusia kansainvälisiä nousijoita, nuoria suomalaisia tulevaisuuden lupauksia sekä laulajistomme perinteikkäitä kantavia voimia, kuten Jorma Hynninen ja Jaakko
Ryhänen.

Kaiken kaikkiaan Oopperajuhlien vuotta 2008, ja samalla Jari Hämäläisen ensimmäistä kautta taiteellisena johtajana, voidaan pitää varsin menestyksekkäänä. Vuosittaisen kävijätutkimuksen asiakastyytyväisyysmittaus osoittaa, että 97% asiakkaista oli vuoden
2008 Oopperajuhliin erittäin tai melko tyytyväinen. Vuoden taiteilijaksi valittiin basso Mika Kares, joka esiintyi Mefistofele-oopperan
pääroolissa. Hän myös konsertoi Savonlinnasalissa. Talouden suhteen asetettu kokonaistavoite, edellisen kauden alijäämien kattaminen, saavutettiin.

Kansainväliseen arviointiryhmäämme (Artistc Network) liittyi kuluneena kesänä Santa Fe´n oopperafestivaalin uusi johtaja Charles MacKay, joka jätti syyskuussa evaluaatioraporttinsa Oopperajuhlien johdon ja hallituksen käyttöön.
  

Tulevaisuuden näkymät

Maailmantalouden nopea romahtaminen asettaa Oopperajuhlille lisääntyviä haasteita. Käsillä oleva ja syvenevä muutos ihmisten kulutuskäyttäytymisessä yhdistettynä yritysten merkittäviin

supistuksiin vieraanvaraisuuspalveluissa ja markkinointiviestinnässä aiheuttaa väistämättä paineita tulovirtojen kehittymiselle ja Oopperajuhlien rahoitukselle. Oopperajuhlien brändin vahvistaminen on entistä suuremmalla syyllä lähivuosien keskeisiä tehtäviämme, vaikka rahoituksen uhkakuvat syövätkin investointimahdollisuuksia.

Vuoden 2009 ohjelmisto on rakennettu italialaisen oopperan varaan, sisältäen neljä tunnetumpaa oopperaa ja kaksi harvinaisuutta.
Suurista rahoitushaasteista huolimatta lastenooppera päätettiin pitää ohjelmistossa. Esityspaikkana Savonlinnasali vaihtuu nyt Olavinlinnan päänäyttämöön, minkä myötä alkaa myös lastenoopperoiden historiassa uusi aikakausi. Lastenoopperan tulevaisuus on edelleen uhattuna ja tulee vaatimaan sekä yhteiskunnan tukea että lahjoituksia yrityksiltä ja yksityisiltä ihmisiltä.

Tavoitteenamme on talouden tasapaino tulevalla kolmivuotiskaudella, mikä merkitsee toimintaympäristön ja suhdannetilanteen huomioiden rajallista riskinottokykyä. Investointivaraa uuteen tuotantoon on synnytettävä kertyneestä ylijäämästä. Näistä syistä vuonna 2010 kantaesitettäväksi aiottu Kimmo Hakolan ooppera La Fenice (Venetsia) siirtyy vuoteen 2012. Tuohon mennessä pyrimme myös kasvattamaan kävijämäärää kohti täyttä käyttöastetta. Lähitulevaisuuden keskeisiä haasteitamme ovat lisäksi myynnin aktivoiminen ja myyntiä tukevien järjestelmien ja sähköisen verkkopalvelun kehittäminen sekä kansainvälisen myynti-, markkinointi- ja viestintästrategian ja toimintasuunnitelman laatiminen. Tulevan kauden aikana rakennetaan myös tuotannon osalta strategisten kumppaneiden verkosto.