2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen

Uuden vuosituhannen ensimmäistä festivaalikesää juhlistettiin paitsi Aika ja uni –trilogialla, myös uudella sadekatoksella, näyttämöllä ja katsomolla. Oopperayleisön istumamukavuus katsomossa parani merkittävästi, uusi katos oli tiiviimpi, eikä aiheuttanut niin paljon ylimääräistä ääntä tuulisella säällä kuin aiempi.

Omilla produktioilla vierailtiin ulkomailla usein, parhaimpina vuosina (2003) jopa kolmesti. Savonlinnan Oopperajuhlien rooli suomalaisen oopperaosaamisen viejänä ulkomaille on todella merkittävä: 15 vuoden aikana on tehty 13 vierailua. Kolmen oopperatalon kanssa on saatu aikaan kahdensuuntainen vierailusopimus.

Jan Hultin toimi Paavo Suokon jälkeen oopperanjohtaja vuosina 2002-2012. Hänen kaudellaan kanta-asiakkaat pyrittiin liittämään tiiviimpään yhteyteen Oopperajuhlien kanssa: Kannatusyhdistyksen jäsenistön pohjalle luotiin Oopperajuhlaklubi, Club Opera, joka tarjoaa jäsenilleen aiempaa enemmän jäsenetuja ja oopperajuhlakauden ulkopuolistakin toimintaa, mm. klubimatkoja ulkomaille.

Hultin ja taiteellinen johtaja Raimo Sirkiä ideoivat ja toteuttavat ainutlaatuisen hienon kolmen kantaesityksen lastenoopperakokonaisuuden, joka sai ansaitsemaansa huomiota ja ihailua paitsi yleisöltä myös Savonlinnassa vierailevilta kansainvälisiltä oopperajohtajilta ja toimittajilta.

Myös Olavinlinnan lavalle luotiin uutta kotimaista oopperaa (Isän tyttö) ja tuotiin takaisin 1900-luvun keskeisiä kotimaisia oopperoita uusina produktioina (Juha, Ratsumies). Kaiken kaikkiaan 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä oli ohjelmistossa kuusi suomalaista oopperaa, mikä on selvästi enemmän kuin aiemmin vastaavina ajanjaksoina.

Jari Hämäläinen uutena taiteellisena johtajana kansainvälisti Oopperajuhlien taiteilijakuntaa merkittävästi kesästä 2008 lähtien aina vuoteen 2013 saakka.

2010 – Nyt

Timo Mustakallio –laulukilpailun rinnalle luotiin Oopperajuhlien oma Kansainvälinen laulukilpailu, jonka pääpalkinnosta kilpailtiin ensimmäisen kerran 2010. Kilpailun semifinaalivaiheeseen Savonlinnaan valittiin laulajia 16 eri maasta, joista yksi oli suomalainen. Tuomaristo koostui kansainvälisistä oopperajohtajista.

Oopperajuhlat ideoi aivan uudentyyppisen tavan tehdä uusi ooppera: Internetiin perustettiin monikansallinen Opera by You –yhteisö, joka yhdessä Oopperajuhlien valitsemien ammattilaisten kanssa kirjoittaa, säveltää ja luo visuaalista ilmettä maailman ensimmäiselle nettioopperalle Free Will, joka sa1 kantaesityksensä Oopperajuhlien 100-vuotisjuhlakaudella 2012.

Englanninkieliseen librettoon valmistuva Free Will ja Kimmo Hakolan myös 2012 kantaesitykseen tuleva, italiaksi laulettava La Fenice heijastavat Oopperajuhlien nykyistä globaalia linjaa. Aiemmin kaikki Olavinlinnan kantaesitykset on laulettu suomeksi.

Oopperajuhlat on laajentanut myynnin tuotevalikoimaa tarjoamalla asiakkaille mahdollisuutta varata oopperalippujen lisäksi heille räätälöityjä kokonaispaketteja, jotka voivat sisältää majoituksen, ruokailut ja muita aktiviteetteja.

Suomen Kansallisoopperasta tullut Jan Strandholm aloitti festivaalijohtajana 1.9.2012. Vuosina 1.9.2013-31.8.2017 taiteellisena johtajana toimii Jorma Silvasti.

Koirien-Kalevala18_web.jpg
Jaakko Kuusisto: Koirien Kalevala (2005)
Toni Wahlström (Lemminkäinen) 
Isän-Tyttö21_web.jpg
Olli Kortekangas: Isän tyttö (2007)
Monica Groop (Anna), Tommi Hakala (Urho)