Katariina Lahden ohjaama Ryöstö seraljista palaa Olavinlinnaan

Katariina Lahdella on takanaan jo pitkä ohjaajanura teatterissa, elokuvassa ja televisiossa. Hän ohjasi ensimmäiset oopperansa jo 1990-luvulla ja on ohjannut niitä yhä enemmän kuluvalla vuosikymmenellä. Hän kertoo innostuneensa musiikin energisoivasta vaikutuksesta ohjaajan työhön. ”Turtumus katoaa, kun sata ukkoa täräyttää montusta täysillä. Harjoitukset ovat oopperassa usein kevyempiä kuin puheteatterissa, sillä laulajat osaavat roolinsa ja musiikki siivittää työtä”, Lahti kehuu. ”Vaikka oopperassa koneisto on raskas ja työ rinnakkaismiehityksineen, aikatauluineen ja muine raadollisine reunaehtoineen vaativaa, musiikin energia tekee työstä tavattoman miellyttävää ja kevyttä.” Ooppera on ohjaajan kannalta kuninkuuslaji – kaikkien kaunotaiteiden synteesi – jossa tämä voi antaa esitykselle kaiken kokemansa. Ehkä tästä syystä monet ohjaajat uskaltavat tarttua oopperoihin vasta, kun itsellä on hallussa näyttämötaiteitten koko kirjo.

KatariinaL.jpg

Ohjaaja Katariina Lahti on 40-vuotisen uransa aikana ohjannut teatteria Suomessa ja ulkomailla, elokuvaa, musikaaleja ja oopperaa. Savonlinnan Oopperajuhlilla hän ohjasi ensimmäistä kertaa kesällä 2017.

Lahti on opiskellut saksalaisella kielialueella, missä ohjaaja on näyttämöillä arvossaan ja yleisö on kiinnostunut nimenomaan teosten tulkinnoista. Suomessa ihmiset tulevat useimmiten teatteriin tai oopperaan katsomaan uusia tarinoita. Saksassa mennään katsomaan esityksiä, sillä kantaohjelmisto osataan ulkoa.

”Suomessa päästään kokeilemaan ääripään tulkintoja korkeintaan Tuntemattoman sotilaan tai Seitsemän veljeksen kaltaisten klassikoiden kanssa”, Lahti vertaa. Musiikki on luonnollisesti oopperaohjaajan työn lähtökohta. Lahti ei näe mitään syytä lähteä ohjaamaan musiikkia vastaan. ”Musiikki rajaa ainoastaan teoksen kestoa. Ohjaajan kannattaa seurata musiikin kulkua mahdollisimman tarkasti, sillä säveltäjä on jo ratkaissut siinä suurimman osan draamaan liittyvistä kysymyksistä. Ohjaajan täytyy ainoastaan löytää näille asioille muoto ja tulkinta”, Lahti kuvaa. ”Esimerkiksi Puccini on säveltänyt partituuriinsa aivan kaiken kynttilän sytyttämistä myöten. Musiikissa on oopperan sielu, sen tunnepuoli. Oopperaohjaajan tehtävä on puolestaan kertoa oopperan tarina.”

Katso Katariina Lahden haastattelu:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=NJu83n17mik

Teksti: Jussi-Pekka Aukia. Ilmestynyt alunperin Savonlinna Opera Festival Magazine–verkkolehdessä.

Savonlinnan Oopperajuhlien sivuilla käytetään evästeitä käytön optimoimiseksi. Lue lisää. Voit estää evästeiden käytön selainasetuksista.
OK