maailman kuuluisin korvamato

Rigoletton kolmannen näytöksen alussa kuullaan Mantovan herttuan canzone  “La donna è mobile qual piuma al vento…” eli ”Nainen on häilyvä kuin höyhen tuulessa…”.

Nuotit.jpg

Tenoriaaria on osoittautunut vuosikymmenten saatossa yhdeksi oopperaohjelmiston tarttuvimmista korvamadoista. Sillä ovat briljeeranneet suuret tenorit Enrico Carusosta Luciano Pavarottiin ja Jonas Kaufmanniin. Sävelmä on myös löytänyt tiensä moninaisiin kaupallisiin ja populaarikulttuurin yhteyksiin jäätelömainosta ja teekkareitten laulukirjaa myöten.

Säveltäjä Giuseppe Verdi aavisti ennakolta aariansa suosion ja tarttuvuuden. Niinpä hän toi sen harjoiteltavaksi vasta joitakin tunteja ennen oopperan ensi-iltaa Venetsiassa ja kielsi esiintyjiä ankarasti edes viheltämästä sitä teatterin ulkopuolella ennen esitystä. Yleisö ihastuikin Rigolettoon, ja ”La donna è mobile” nousi oitis teoksen suosikkinumeroksi. Yksinkertainen melodia levisi kaupungissa kulovalkean tavoin: tarinan mukaan jo seuraavana aamuna Venetsian jokainen gondolieeri lauloi tätä mukaansatempaavaa sävelmää.

Tiedot Rigoletton esityksistä ja miehityksistä löydät täältä.  Lue myös ohjaaja Sir David McVicarin ja lavastaja-puvustaja Tanya McCallinin haastattelu sekä molempien kesän 2017 Gildojen Hanna Rantalan ja Tuuli Takalan mielipide roolistaan.

Jussi Björling loistaa Mantovan kreivinä vuonna 1957 Ruotsin kuninkaallisen oopperan orkesterin säestyksellä.

Alle kolmekymppisen Luciano Pavarottin La donna è mobile esitettynä 1960-luvun alun Moskovassa pianon säestyksellä.

Vertailun vuoksi vielä Enrico Caruson versio samasta canzonasta, joka on äänitetty Wienissä 1900-luvun alkuvuosina.

Teksti: Jussi-Pekka Aukia. Ilmestynyt alun perin 2017 Savonlinna Opera Festival Magazine–verkkolehdessä.

Savonlinnan Oopperajuhlien sivuilla käytetään evästeitä käytön optimoimiseksi. Lue lisää. Voit estää evästeiden käytön selainasetuksista.
OK