Verdin romanttisen trilogian ensimmäinen ooppera on samalla nuoren naisen kasvutarina.

Verdin Rigoletto-oopperan tarinaa eli Mantuan herttuan, hänen kyttyräselkäisen hovinarrinsa Rigoletton ja tämän nuoren tyttären Gildan kolmiodraamaa voi lähestyä ja tulkita monesta näkökulmasta. Oopperan tuotannoissa nousee usein keskeiseksi oopperan rujon ja yhteiskunnan hylkimän nimihahmon kokema ulkopuolisuus.

Savonlinnan Rigolettossa kesällä 2017 Gildan roolia laulaneet nuoret sopraanot, Hanna Rantala ja Tuuli Takala, katsovat kuitenkin tarinaa Gildansilmin.

Gildahan on periaatteessa toiminnan ihminen, vaikka aluksi hänellä ei tätä mahdollisuutta annetakaan – hänen isänsä haluaa suojella tytärtään ja pitää häntä lukittuna talossaan”, Hanna Rantala pohtii.

Tarinan edetessä Gilda murtautuu irti isänsä ylisuojelevasta otteesta.

“Hänessä on temperamenttia ja rohkeutta, ja myös päättäväisyyttä kovan paikan tullen. Jos hänet näkee avuttomana pikkutyttönä, hänen hahmonsa kutistuu yksiulotteiseksi.”

soj_rigoletto17_1170x660px.jpg
Lue lisää esitysajoista ja miehityksistä täältä.

Vaikka Rigoletton tarina sijoittuu menneiden aikojen keskieurooppalaisiin hoveihin, juoni nostaa esiin teemoja, johon Gildaa laulavan nuoren naisen on helppo samaistua ja löytää tarttumapintaa omastakin elämästään.

“Ooppera on traaginen rakkaustarina, se on ikiaikainen kertomus nuoresta tytöstä, joka rakastuu väärään mieheen”, Tuuli Takala analysoi.

“Teoksen keskeisiä teemoja ovat toisaalta isän ja lapsen – Rigoletton ja Gildan– suhde, toisaalta Gildan kasvutarina teinitytöstä nuoreksi naiseksi.”

Rigoletto on myös itsenäistymiskertomus: tarinan alussa isä on ainut mies tyttärensä elämässä. Sitten kuvioihin tulee herttua, ja vähitellen tytär kasvaa tekemään itse omia päätöksiään, vaikka itsenäistyminen isästä päättyykin lopulta hyvin traagisesti.“

Zürichissä taltioidussa myrskykohtauksessa esiintyvät Gildana Savonlinnassa viime kesänä esiintynyt Elena Mosuc, Sparafucilena Laszlo Polgár ja Maddalenana Katharina Peetz.

Oopperan draamallisesta huipennuksesta molemmat Gildat ovat samaa mieltä.

Rigoletto kulminoituu lopun myrskykohtaukseen. Se on musiikillisesti upeasti rakennettu, mielettömän vahva ja hieno kohtaus. Ne ensemblet!”, Takala ihastelee.

”Myrskykohtaus iskee joka kerta. Siinä kiteytyy se, mikä oopperassa on hienointa. Siinä teksti ja musiikki ja draaman kaari kohtaavat sillä lailla, että lopputulos on enemmän kuin osiensa summa,” Rantala vahvistaa.

Teksti: Jussi-Pekka Aukia. Ilmestynyt alunperin Savonlinna Opera Festival Magazine–verkkolehdessä.

Savonlinnan Oopperajuhlien sivuilla käytetään evästeitä käytön optimoimiseksi. Lue lisää. Voit estää evästeiden käytön selainasetuksista.
OK