Esittely Introduction

Rosvot
Giuseppe Verdi

Rosvot perustuu Friedrich Schillerin (1759-1805) mullistavaan varhaiseen näytelmään Die Räuber, joka on täydellisesti romantiikan henkeä ilmaiseva, villi ja väkivaltainen teos. Schiller kirjoitti sen 19-vuotiaana salaa, ollessaan vielä raakalaismaisen sotilasakatemian opiskelija Stuttgartissa. Ongelmalliseksi teoksen (myös Verdin version) tekee sen juoni, joka tulvii villejä epätodennäköisyyksiä, epäjohdonmukaisuuksia ja yksiulotteisia henkilöitä – ei lainkaan vähäisimpänä tarinan ainoa naishahmo, Amalia. Verdin varhainen partituuri tavoittaa kaiken tästä nuoresta, kesyttämättömästä energiasta ja suuresta draamasta, vaikka Andrea Maffein (1798–1885) libretto painottaa alkuperäisen näytelmän ilmeisiä dramaturgisia kummallisuuksia.

Pohtiessamme, miten saisimme Maffein tekstin epäloogisuudet ymmärrettäviksi ja luotua näyttämöllepanon, joka täyttäisi näyttämöpäällikkö Franco Malgranden antamat yksityiskohtaiset ohjeet, keskityimme Schillerin käymän Karlsschule-sotilasakatemian brutaaliin ympäristöön. Se on kehys, jossa koulun kadettien väkivaltaiset ja kapinalliset fantasiat räjähtävät. Siinä todellisuus rinnastuu mielikuvitukseen, halutessamme myös sekoittaa ne, ja auttaa näin tulkitsemaan oopperan villeimmät epäjohdonmukaisuudet loogisiksi. Carlo/Schiller on hahmo, jonka halusimme jakaa näyttelijän ja laulajan esitettäväksi, heistä laulaja edustaa pojan romanttisia fantasioita. Tässä kontekstissa Amalia on kirjaimellisesti mielikuvituksen tuote. Ainoana naishahmona miesten maailmassa hän on haaveiden ruumiillistuma nuorelle miehelle, jolta on kielletty pääsy kokemuksiin ja tietoon naisista. Tämä näyttää istuvan siihen huomattavan yksilölliseen musiikkiin, jonka Verdi kirjoitti roolin luoneelle koloratuuritähti Jenny Lindille. Musiikillinen kieli on kuin täysin eri aikakaudelta. Mieskuoro edustaa sotilasyhteisöä, jolle akatemia syöttää nuoria kadetteja. Näyttämöllä kadetit ovat näyttelijöitä (olen hahmotellut ajatuksen jo vuosi sitten tavatessani Franco Malgranden, ja pyysin esitykseen 18 näyttelijää). Esityksen aikakausi kallistuu 1700-luvulle, Schillerin ”myrskyn ja kiihkon” aikaan.

Pyrimme voimallisesti esittämään oopperan psykologisesti vakuuttavana draamana.

David McVicar

Legendaarinen Milanon La Scala oli Verdin oma ooppera-talo. Edelleen sen maine on omaa luokkaansa ooppera-maailmassa. David McVicarin ohjaama Rosvot on juuri saanut ensi-iltansa kesällä 2019, kun jo saapuu Savonlinnaan.

La Scalan vierailun mahdollistaa Jane ja Aatos Erkon säätiön merkittävä lahjoitus Savonlinnan Oopperajuhlille.

Vierailua sponsoroi myös LähiTapiola ja Andritz.

Kapellimestari: Michele Mariotti
Ohjaaja: David McVicar
Lavastussuunnittelija: Charles Edwards
Pukusuunnittelija: Brigitte Reiffenstuel
Koreografi: Jo Meredith
Valaistussuunnittelija: Adam Silverman
Kuoromestari: Bruno Casoni

Info Info

Esitykset:
15.7. (ensi-ilta)
17.7. & 20.7.2019
klo 19

Esityskieli italia.
Tekstitys suomeksi ja englanniksi.
Esityksen kokonaiskesto n. 2h 30min. Yksi väliaika.

Rooleissa mm.
Michele Pertusi (Massimiliano)
Fabio Sartori (Carlo)
Massimo Cavalletti (Francesco)
Lisette Oropesa (Amalia)
Alessandro Spina (Moser)
Francesco Pittari (Arminio)
Matteo Desole (Rolla)

Teatro alla Scalan kuoro
Teatro alla Scalan orkesteri

Lue tapahtumat

Maailman tunnetuin oopperatalo La Scala vierailee Savonlinnan Oopperajuhlilla kesällä. Katso videolta La Scalan johtajan Alexander Pereiran mietteitä tulevasta matkasta.

Kuvia Pictures

Savonlinnan Oopperajuhlien sivuilla käytetään evästeitä käytön optimoimiseksi. Lue lisää. Voit estää evästeiden käytön selainasetuksista.
OK