Oopperajuhlakuoron uusi itävaltalainen johtaja Jan Schweiger työskentelee talvikaudet Belgiassa Antwerpenin oopperassa, mutta ei voinut vastustaa ajatusta työnteosta kesäisessä Savossa. ”Kuorolla on aina vahva yhteys yleisöön”, hän sanoo.
Savonlinnan Oopperajuhlakuorossa Schweigeria kiehtovat laulajien monipuolisuus ja into tehdä lyhyessä ajassa paljon töitä. ”Kuorossa on hyvin erilaisia laulajia, jotkut pysyvät mukana pitkään, toiset vain yhden kesän. Se tuo dynamiikkaa joukkueeseen ja tekee siitä joka vuosi ainutlaatuisen. Monilla on työ oopperassa tai opetustyössä koko talveksi, joten he voisivat valita vaihtoehdokseen myös kesäloman – mutta sen sijaan he haluavat opetella kolme oopperaa ja viettää kuusi viikkoa esittäen niitä käytännössä joka ilta. He siis todella haluavat viettää kesän näin ja ovat siten poikkeuksellisen motivoituneita.”
”Kun tekee työkseen rakastamaansa asiaa, haluaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia.”
Schweiger itse on samassa tilanteessa. Hän voisi hyvin nauttia kesälomastaan, kun vakituinen työpaikka Flanderin oopperatalo on kiinni. Mutta häntä vaivaa sama intohimo kuin kuoron laulajia. ”Kun tekee työkseen rakastamaansa asiaa, haluaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia. Tämä on jännittävä tehtävä, ja se mahdollistaa kuitenkin päätyöni jatkumisen Antwerpenissa. On äärimmäisen kiinnostavaa voida työskennellä eri maissa.”
kuoron suuri tehtävä
Usein ajatellaan, että kuoron tehtävä oopperassa on määritellä aika, paikka ja tunnelma. Mutta Schweiger painottaa sen merkitystä dramaattisena elementtinä. Tehtävään kuuluu taito olla sekä yksilö että osa laumaa yhtä aikaa. ”Kuorolla on aina vahva yhteys yleisöön. Jos vain yksi ihminen on näyttämöllä vihainen, se voi toki olla vaikuttavaa. Mutta kun 80 ihmistä saa saman tunnereaktion, teho on tosiaan toinen. Toisin sanoen kuoro avaa aivan valtavia mahdollisuuksia ohjaajalle, enemmän kuin yksittäinen solisti. Kuoron tehtävä on toteuttaa ohjaajan ajatus näyttelemällä yksilöinä ja ryhmänä samanaikaisesti. Ja tietenkin samalla laulaen!”
”Kuoro avaa aivan valtavia mahdollisuuksia ohjaajalle.”
Kesän 2022 ohjelmistosta Oopperajuhlien omia tuotantoja ovat Verdin Aida, Puccinin Tosca ja Bizet’n Carmen. Aidassa ja Carmenissa kuoron osuus on suuri ja monella tavalla vaativa. Mutta suurin haaste liittyy kuoromestarin mukaan siihen, että nämä kolme teosta esitetään tiiviissä tahdissa vuorotellen. ”Meillä on eri iltoina eri kapellimestarit ja ohjaajat, kuoro laulaa eri kielillä ja teosten tyyli on kaikissa erilainen. Ja kuitenkin niitä harjoitellaan lavalla vain vähän yli kaksi viikkoa, joten kaikkien täytyy olla parhaassa mahdollisessa vireessä alusta loppuun.”
Kaksostytöt pelastivat korona-ajan
Pandemia pyyhki kaksi kertaa Savonlinnan Oopperajuhlat pois kesästä, ja oopperatalot ovat joutuneet sulkemaan ovia keväästä 2020. Jan Schweiger on kuitenkin ollut erityisen onnellinen juuri näinä vuosina. ”Jatkuva suunnitteleminen ja harjoitteleminen ja kaiken peruminen juuri ennen esityksiä oli tietysti erittäin väsyttävää. Teimme vain raskaimman osuuden työstämme saamatta sitä palkkiota, jonka vuoksi tätä teemme. Mutta juuri ennen pandemiaa muutin puolisoni kanssa kaupungista maaseudulle ja suloiset kaksostyttömme syntyivät. Olin siis perheeni kanssa luonnon keskellä ja nautin jokaisesta päivästä.”
Jan Schweiger ei ollut käynyt Olavinlinnassa ennen nimitystään, joten on turha odottaa, että hän tietäisi, mikä on lörtsy. ”Mutta katsoin sen googlesta! En malta odottaa, että tulee kesä ja pääsen maistamaan lörtsyä. Mistä Savonlinnassa on parhaat lörtsyt?” Sen saavat kertoa uudelle kuoromestarille paikalliset asiantuntijat.
Teksti: Minna Lindgren