Nabucco-ooppera Savonlinnan Oopperajuhlilla ottaa vahvasti kantaa ihmisen ja luonnon väliseen kriisiin. Ohjaajan ideaa ei voi toteuttaa ilman hänen ajatuksiaan ymmärtävää visualisoijaa. Näyttämösuunnittelija takis on tässä omaa luokkaansa.
Savonlinnan Oopperajuhlien tämän kesän uutuustuotanto, Giuseppe Verdin Nabucco ottaa kantaa ilmastonmuutokseen ja puhuu luonnon puolesta. Teoksen ohjaaja Rodula Gaitanou kutsuu näkemystään ekologiseksi manifestiksi.
takis pienellä alkukirjaimella
Satoja vuosia vanhojen oopperoiden sijoittaminen moderniin aikaan ei ole uusi idea. Joskus siinä onnistutaan erinomaisesti, aina ei. Ohjaajan näkemyksen avainhenkilö on hänen kanssaan työskentelevä visuaalinen suunnittelija. Hän luo maailman, johon ooppera sijoittuu. Ensi kesän Nabuccossa tästä tehtävästä vastaa takis, Suomessa väitellyt kreikkalaistaustainen lontoolainen lavastus- ja pukusuunnittelija. Taiteilijanimensä hän kirjoittaa pienellä alkukirjaimella erottautuakseen kuvanveistäjä Panagiotis Vassilakisista (1925–2019), joka tunnettiin myös lempinimellään, mutta isolla alkukirjaimella. Gaitanou ja takis ovat tehneet yhteistyötä jo vuosia.
Alansa tämän hetken kysytyimpiin nimiin lukeutuvan takisin suunnittelujälki tunnetaan Britannian johtavien teattereiden, kansainvälisten musikaalien, oopperan, baletin, sirkuksen, muodin ja kaupallisten tuotantojen näyttämöillä West Endistä Covent Gardeniin, ja ympäri maailman. Suomessa hänen suunnitteluaan on nähty Kansallisoopperan Don Giovannissa (2020) ja Koko Karita -esityksissä (2022) sekä Tampereen teatterin Kotiopettajan romaani – Jane Eyre -tuotannossa (2021), jonka lavastusta kuvattiin mediassa sanalla ”nerokas”.
Alansa tämän hetken kysytyimpiin nimiin lukeutuvan takisin suunnittelujälki tunnetaan Britannian johtavien teattereiden, kansainvälisten musikaalien, oopperan, baletin, sirkuksen, muodin ja kaupallisten tuotantojen näyttämöillä West Endistä Covent Gardeniin, ja ympäri maailman.
Kokonaisuuksien tekijä
Takisille on luontevaa vastata näyttämöteosten visuaalisesta estetiikasta kokonaisuutena. Hän on opiskellut puku- ja lavastussuunnittelua Romanian kansallisessa taideyliopistossa Bukarestissa ja Royal Academy of Dramatic Artin teatteritekniikan linjalla. London College of Fashionissa hän tutki uusia suunnittelumenetelmiä muodissa ja esittävissä taiteissa.
Hänen Aalto-yliopiston elokuva- ja lavastetaiteen laitokselle vuonna 2021 valmistunut väitöskirjansa käsitteli miesten pukua maskuliinisuuden ilmaisuna, joka voi myös haastaa, vastustaa ja muokata miehen identiteettiä. ”Muoti näyttää olevan jatkuvasti muuttuva ilmiö, joka määrittelee eri aikakausien erityisiä sosiaalisia ja seksuaalisia tapoja. Lähempi tarkastelu paljastaa kuitenkin, että miesten puku on pysyvä muoto, joka on ollut mukana vallan ja maskuliinisuuden esityksissä alusta lähtien”, takis kirjoitti tutkimuksensa esittelyosiossa. Tämä ajattelu näkyy hänen lavastuksissaan. Haastaminen ei tarkoita historian hylkäämistä.
Mennyt mukana modernissa
Takisin useissa lavastuksissa yltäkylläisen lumoava, miltei satumainen kuva perustuu juuri tradition tuntemiseen ja kunnioitukseen. Mielikuvat historiaan syntyvät yhdistelmästä modernia tekniikkaa ja materiaaleja sekä menneen maailman tunnusmerkkejä väreissä ja muodoissa. Savonlinnan Nabuccossa tämä ajattelu näkyy viittauksina Babylonian ajan pyramidien ja palatsien muotokieleen. Kiviaineksen jäljittelyn korvaavat nyt kierrätysmateriaalit, kuten muovipullot, joista syntyy esteettisesti kiehtova ja tarinaa tukeva kokonaisuus.
Takisin useissa lavastuksissa yltäkylläisen lumoava, miltei satumainen kuva perustuu juuri tradition tuntemiseen ja kunnioitukseen.
Puvustuksessa näkyy takisin kokemus ja tausta pukusuunnittelijana. Toisiaan vastaan taistelevat ekosoturit ja teknokraatit ovat selvästi tunnistettavia joukkueita. Peileillä ja valoilla on tässäkin takisin tuotannossa rooli, joka kuuluu teatterin ikiaikaiseen taikaan. Kesällä nähtävässä Nabuccossa luonto valtaa lopulta takaisin sen, minkä ihminen on siltä ryöstänyt. Jääköön vielä salaisuudeksi, kuinka takis sen toteuttaa.
Nabucco Olavinlinnassa 6., 8., 11., 16., 19., 22., 24. ja 26.7., lisätiedot ja liput täältä.
Teksti: Hannele Eklund