Ota oopperatermit haltuun

Tuntuuko oopperasanasto yhtä tutulta kuin sukulainen, jonka tapaat vain häissä ja hautajaisissa? Ei hätää. Oopperaan hurahtanut Jani Halme sukeltaa kanssasi oopperasanaston saloihin. Ota termit haltuun ja vakuuta seurueesi väliajalla kuin vanha oopperakonkari! 

Libretto – Oopperan käsikirjoitus eli kuka sanoo (laulaa) mitä ja milloin. 

Partituuri – Nuottivihko, johon on kirjoitettu kaikki oopperan eri osat. Siinä näkyy samaan aikaan orkesterin eri soitinryhmien nuotit, lauletun tekstin sanat sekä joskus myös lavalla tapahtuvia asioita. Kapellimestari lukee partituuria, jotta hän näkee tarkasti, mitä kaikki tekevät milläkin hetkellä ja voi johtaa koko esitystä. 

Johtoaihe/teema – Jonkin yksittäisen paikan tai roolin oma musiikillinen teema. 

Näytös – Useimmissa oopperoissa on 2–4 näytöstä, ja jokaisessa näytöksessä tapahtuu jokin osa tarinasta – esimerkiksi rakastuminen, konflikti tai ratkaisu. Näytös auttaa katsojaa seuraamaan teoksen rakennetta ja hahmottamaan, miten tarina etenee vaiheittain. 

Väliaika – Tauko esityksen puolivälissä tai useammassa kohdassa, jos teos on pitkä. Oopperajuhlilla väliaika kestää 30 minuuttia. 

Alkusoitto – Orkesterin esittämä musiikillinen johdanto, joka luo oopperan tunnelman ja pohjustaa tarinaa. 

Resitatiivi – Puheenomainen laulu, jossa juonta kuljetetaan eteenpäin vuorosanojen tapaan. 

Aaria – Yhden laulajan esittämä lauluosuus, jossa laulaja pysähtyy tapahtumien äärelle ja kertoo omista tunteistaan ja ajatuksistaan. Nämä ovat usein oopperan näyttävimpiä ja tunnetuimpia kohtia. 

Duetto – Kahden laulajan esittämä lauluosuus. 

Välisoitto – Välisoitto on musiikkia, jota orkesteri soittaa esimerkiksi kohtausten vaihtuessa tai väliajan jälkeen. Välisoitto luo tunnelman sille, mitä juuri tapahtui tai mitä tuleman pitää. 

Korrepetiittori – Toiselta nimeltään harjoituspianisti, joka toimii oopperan harjoituksissa säestäjänä ennen orkesteriaharjoituksia. 

Sopraanot, altot, bassot, tenorit… 

Laulajan esittämä rooli määrittyy äänialan mukaan. Korkeimmalle nouseva sopraano on monien oopperoiden sankaritar. Matalammat mezzosopraanot ja altot laulavat tyypillisesti äitien tai noitien rooleja, mutta toisaalta maailman suosituimman oopperan Carmen on mezzosopraano. Tenori on sankari, joka usein rakastuu sopraanoon ja laulaa korkealta ja kovaa. Basso jylisee kaikkein matalimmat äänet ja on monessa oopperassa joko roisto, pappi tai kuningas. Baritoni asettuu näiden kahden äänialan väliin ja on oopperoiden yleisin miesrooli. 

Koloratuurisopraano – Korkein naisääni. Laulaa todella korkealta. 

Sopraano – Korkea naisääni. Monissa oopperoissa joko tarinan päähenkilö tai yksi niistä. 

Mezzosopraano – Naisääni, joka sijoittuu sopraanon ja alton väliin.

Altto – Matala naisääni. 

Tenori – Korkea miesääni. Monissa teoksissa oopperan sankari. 

Baritoni – Toiseksi matalin miesääni. 

Bassobaritoni – Baritoniakin matalampi miesääni. 

Basso – Matalin miesääni. Laulaa todella matalalta. 

Lue myös nämä

Koe kesän paras elämys

Osta liput oopperaan

Tuoreimmat oopperauutiset

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajantasalla uusimmista tarjouksista ja uutisista.

Tilaa uutiskirje

Oopperajuhlien kumppanit

Liity jäseneksi Tilaa uutiskirje