Oopperalippujen myynti kasvoi, Turandot veti salit täyteen
Savonlinnan Oopperajuhlien kesää 2025 sävyttivät ennennäkemättömän laaja medianäkyvyys, helteiset kesäkelit sekä kasvanut oopperayleisö. Oopperalippuja myytiin noin 3 000 enemmän kuin kesällä 2024. Puccinin Turandot nousi festivaalin suosituimmaksi teokseksi noin 17.500 katsojalla ja 97 prosentin täyttöasteella.
Festivaalin kokonaiskävijämäärä oli noin 57 300 ja oopperaesitysten kokonaistäyttöaste noin 80 % (2024: n. 61 000 / 74 %). Kokonaistarjontaa oli edellisvuotta vähemmän. Euromääräinen kokonaislipunmyynti saavutti vuoden 2024 ennätystason ja ylitti jälleen 6 miljoonan euron rajapyykin. Striimatut aamunavaukset sekä Timo Mustakallio -laulukilpailu keräsivät kesän aikana yli 400 000 katselukertaa. Poikkeuksellinen medianäkyvyys ja syksyllä 2024 saatu kansainvälinen parhaan oopperafestivaalin palkinto vauhdittivat kiinnostusta oopperaa kohtaan niin kotimaassa kuin kansainvälisesti.
Oopperanjohtaja Ville Matvejeff on tyytyväinen oopperakysynnän kasvuun. ”On hienoa, että tänä kesänä oopperalippuja myytiin yli kolme tuhatta enemmän kuin viime vuonna. Tämä kertoo siitä, että ooppera on edelleen relevantti ja kiinnostava taidemuoto, jonka vahvaan tekemiseen uskomme tulevaisuudessakin. Kasvanut kansainvälinen myynti – 10 % kokonaisyleisöstä – sekä laaja medianäkyvyys toivat uusia kuulijoita Olavinlinnaan. Ensikertalaisia oli noin 20 % kävijöistä.”

Kesä 2025: klassikoita, kotimaisia huippuja ja barokin ilotulitusta
Juhlavuoden ohjelmisto kunnioitti 550-vuotiasta Olavinlinnaa esitellen Oopperajuhlien rakastettuja tuotantoja eri vuosikymmeniltä. Turandotin yleisömäärä nousi historiallisen korkealle tasolle. Verdin Macbethissä kuultiin ensi kertaa Suomessa tähtisopraano Saioa Hernándezia, ja Vilppu Kiljusen uudelleenohjaus sähköisti klassikkotuotannon ajattoman voiman. Boris Godunov ja Viimeiset kiusaukset toteutettiin pääosin suomalaisin voimin basso Mika Kareksen johdolla, joka on myös ehdolla vuoden 2025 oopperalaulajaksi kansainvälisessä Opera Awards -gaalassa. Viimeisellä viikolla vierailleet Festival Perelada ja Helsingin Barokkiorkesteri tarjosivat raikkaan ja värikkään tulkinnan Purcellin Fairy Queenistä. Kyseessä oli sekä vanhinta Olavinlinnassa esitettyä oopperamusiikkia että ensimmäinen kerta, kun aitojen barokkisoitinten lämmin sointi täytti linnanpihan Oopperajuhlien ohjelmistossa.
Matvejeff jatkaa oopperanjohtajana
Savonlinnan Oopperajuhlien hallitus on päättänyt, että määräaikaisena taiteellisena johtajana vuodesta 2019 sekä oopperanjohtajana vuodesta 2022 toimineen Ville Matvejeffin sopimus Oopperajuhlien oopperanjohtajana ja taiteellisena johtajana jatkuu myös vuoden 2027 jälkeen. Hänen tehtävänsä kattaa kokonaisvastuun organisaation strategisesta ja taiteellisesta johtamisesta sekä toiminnan tuloksellisuudesta.
”Matvejeff on uudistanut ja kehittänyt Oopperajuhlia määrätietoisesti niin taiteellisesti, taloudellisesti kuin kansainvälisestikin. Hänessä yhdistyvät vahva näkemys kansainvälisen tason oopperasisällöistä sekä festivaalin strategisesta kehittämisestä haastavassa toimintaympäristössä. Olemme iloisia voidessamme jatkaa tätä työtä pitkäjänteisesti hänen johdollaan”, Oopperajuhlien hallituksen puheenjohtaja Johanna Lamminen sanoo.
Matvejeff tiivistää: ”Oopperajuhlat on korkeatasoisen suomalaisen oopperataiteen näyteikkuna koko maailmalle sekä maagisesta miljööstä ammentava ainutlaatuinen elämys. Olen kiitollinen saamastani luottamuksesta, ja yhdessä erinomaisen tiimimme kanssa haluamme jatkaa juhlien kunnianhimoista kehittämistyötä sekä asiakkaidemme ja oopperan ystävien palvelemista kohti seuraavaa vuosikymmentä.”
Kuvia kesän 2025 tuotannoista täällä.
Ville Matvejeffin kuvia täällä.
Lisätiedot ja haastattelut
Ville Matvejeff, oopperanjohtaja
ville.matvejeff@operafestival.fi
+358 40 721 1894
Johanna Lamminen, hallituksen puheenjohtaja
johanna.lamminen@elisanet.fi
+358 40 848 4448