Tumman lila anemone symboloi hylkäämistä ja odotusta Rigoletto-oopperassa, Lepakko-operetin kukka on keltainen lilja merkkinä hilpeydestä ja vilpillisyydestä, ja kesän uutuus Sevillan parturi on oranssi silkkiyrtti. Olavinlinna on puhjennut kukkaan Savonlinnan Oopperajuhlien kesän 2019 markkinoinnissa. Toteutuksen loi muotoilija Laura Väinölä.
Keskiaikainen Olavinlinna Saimaan järvimaisemassa erottaa Savonlinnan Oopperajuhlat muista kansainvälisistä oopperafestivaaleista ja -taloista. Paitsi erityiset puitteet, Olavinlinna tarjoaa myös erinomaisen akustiikan oopperalle. Vuosikymmenet keskeisessä osassa Oopperajuhlien markkinointia ollut linna puetaan tänä vuonna kukka-asuun.
”Materiaaleissamme on esiintynyt aina Olavinlinna, mm. pitkään Erik Bruunin piirtämänä. Nyt halusimme tuoda sen esille uudella ja kiinnostavalla tavalla. Jatkossa linnasta suunnittelee oman näkemyksensä joka vuosi eri taiteilija. Tähän kauteen valitsimme värejä ja kukkia, koska ohjelmistossa on paljon naurua ja komiikkaa. Festivaalikin pidetään Suomen kauneimmassa paikassa, kun Suomen kesä on parhaimmillaan”, sanoo Sonja Eiramo, Oopperajuhlien Head of Marketing Communications.
Muotoilija Laura Väinölä valitsi kullekin ensi kesänä esitettävistä oopperoista nimikkokukan, joka symboloi teoksen tarinaa ja tunnelmaa. Helmikuun alusta Marimekon Art Directorina aloittanut Väinölä tunnetaan töistään mm. Googlelle, Flow Festivalille ja Amos Rex -museolle. Väinölän kukittaman Olavinlinnan pienoismallin kuvasi visuaalinen toimisto Duotone ja valokuvaaja Juho Huttunen.
Toteutus on osa festivaalin visuaalisen ilmeen uudistusta, jossa on raikastettu myös Oopperajuhlien tunnus ja puhetyyli. Uudistuneen ilmeen ovat Oopperajuhlien kanssa luoneet graafinen suunnittelija Antero Jokinen ja konseptisuunnittelija Iina Merikallio.