Suurten suomalaisbassojen joukossa paikkansa ottanut Mika Kares astuu jälleen Savonlinnan Oopperajuhlien lavalle Taikahuilun Sarastrona. Uransa kiireisintä vaihetta elävä laulaja odottaa innokkaasti kesää Savonlinnassa ja pääsyä suomalaisyleisön eteen.
Mika Kares kertoo viettävänsä parhaillaan perhearkea, jota tosin vietetään kysytyn basson töiden mukaan eri puolilla Eurooppaa. Koti on kuitenkin Suomessa. ”Uran kannalta muualle muuttaminen ei ole tarpeen. Kaikki järjestyy, kun laittaa järjestymään”, sanoo viimeiset 13 vuotta freelancerina työskennellyt Kares, jolle Suomessa asuminen on jossain määrin myös periaatekysymys. Samoin kuin se, että saa itse olla mukana lapsensa päivittäisessä elämässä.
Kareksella on takanaan todellinen supervuosi. Siihen ovat kuuluneet solistivierailu Berliinin filharmonikoissa, päärooli Salzburgin festivaalilla ja suuret Nibelungin sormus -tetralogian bassoroolit Berliinin valtionoopperassa. Ennen Kareksen keväällä alkavaa isyyslomaa vauvan vaipanvaihto hoituu Lontoon kuninkaallisen oopperan Tannhäuser-näytösten lomassa.
Savonlinnan Sarastrona kolmannen kerran
Tuleva kesä on Kareksen yhdestoista kesä Savonlinnassa. Niistä ensimmäiset kuluivat Timo Mustakallio -laulukilpailun ja mestarikurssien merkeissä, kahdeksan seuraavaa solistina. ”Kutsu tuntui tosi mukavalta, vaikka aiemmin sovittujen aikataulujeni vuoksi en pysty tekemään kolmea näytöstä enempää. On hienoa päästä Suomeen esiintymään.”
Yli kymmenessä eri oopperatalojen Taikahuilu-tuotannossa esiintynyt Kares asettuu Sarastron rooliin Savonlinnassa nyt kolmannen kerran. Vuonna 2012 hän jakoi näytökset Jaakko Ryhäsen kanssa, 2014 hän teki kaikki esitykset yksin ja tänä kesänä hän jakaa näytökset hyvän ystävänsä ja entisen oppilaansa Markus Suihkosen kanssa. ”Tähän vuoteen liittyy sikäli erityisempi odotus, että esitystä tullaan päivittämään ohjaaja Erik Söderblomin johdolla. Sitä odotan innolla!”
”Kutsu tuntui tosi mukavalta, vaikka aiemmin sovittujen aikataulujeni vuoksi en pysty tekemään kolmea näytöstä enempää. On hienoa päästä Suomeen esiintymään.”
– Mika Kares
Uudistuva Taikahuilu
Kares myöntää, että 50 vuotta vanhan ohjauksen päivittäminen ei ole helppoa, mutta toteaa samaan hengenvetoon, että maailmantilanne ja nykyajan arvot on syytä ottaa klassikoissakin huomioon. ”Nykyaikaan sopimattomat ilmaisut, joita on vaikkapa Monostatoksen vanhanaikaisissa repliikeissä, on syytäkin muuttaa.” Kares muistuttaa, että monissa vastaavaa päivitystä vaativissa tilanteissa yksinkertaisin ratkaisu on ollut tiettyjen repliikkien jättäminen pois, mutta ei pidä ratkaisua hyvänä. ”Minusta se rikkoo jo tyylilajin. Se että repliikkiä korvaamaan laitetaan vaikkapa joku visuaalinen elementti ei ole toimiva tapa. Tämä on tarkka taiteenlaji!”
Maailmaa kovalla vauhdilla valloittavan Mika Kareksen sydän sykkii myös opettamiselle. Hän viihtyy mentorin roolissa ja toteuttaa tätä puoltaan Eurajoki Bel Canto -tapahtumassa, jonka toinen taiteellinen johtaja hän on. Tapahtuman ohjelmaan kuuluu konserttien lisäksi mestarikursseja. ”Suomesta tulee hyvää äänimateriaalia esimerkiksi juuri Wagner-rooleihin. Annamme mielellämme mahdollisuuden uusille mielenkiintoisille nimille”, sanoo Mika Kares, opettajan poika ja veli, ehkä tulevaisuudessa taas opettaja itsekin.
Teksti: Hannele Eklund, juttu on julkaistu vuoden 2023 lehdessä.
Taikahuilun ensi-ilta Olavinlinnassa 4.7., liput ja lisätiedot täällä.