Kansainvälisille oopperalavoille nousee tavallisesti laulajia, joille ura muusikkona on ollut hyvin varhain tehty valinta. Täydelliset poikkeukset ovat harvinaisia. Baritoni Yuriy Yurchuk on sellainen.
Savonlinnan Oopperajuhlilla tänä kesänä debytoivan ukrainalaissyntyisen Yuriy Yurchukin tie kansainväliseen oopperatähteyteen on ollut kaikkea muuta kuin tyypillinen. Nykyisin Lontoossa asuva kuninkaallisen Covent Garden -oopperan solistikuntaan kuuluva ja Brysselin, Kööpenhaminan, Zürichin ja Alankomaiden oopperatalojen vakiovieras näki ensimmäisen oopperansa 29-vuotiaana. Tätä ennen hän teki kovaa uraa rahoitusmaailmassa.
”Perheeni Ukrainassa oli köyhä, kulttuuriharrastuksiin ei juuri ollut mahdollisuuksia”, Yurchuk kertoo. ”Olin teini-ikäinen, kun musiikinopettajani Kiovassa ilmoitti, ettei minusta ollut laulajaksi. En kerta kaikkiaan yltänyt ääniin, joita hän olisi halunnut minun laulavan. Tuon ajan neuvostoliittolaisessa systeemissä asiasta ei neuvoteltu, eikä muita reittejä eteenpäin ollut.” Lahjakkaan nuoren miehen oli siis suunnattava kunnianhimonsa tyystin toisaalle. Yurchuk suoritti loppututkinnon Kiovan kauppakorkeakoulussa ja ryhtyi alan töihin. Niitä tarjosi yksi maailman neljästä suurimmasta tilintarkastusketjusta nimeltä PricewaterhouseCoopers (PwC).
”Olin teini-ikäinen, kun musiikinopettajani Kiovassa ilmoitti, ettei minusta ollut laulajaksi. En kerta kaikkiaan yltänyt ääniin, joita hän olisi halunnut minun laulavan.”
Uraputkea pitkin Chicagoon
Kiovassa käynnistynyt menestyksekäs ura yritysjärjestelyihin erikoistuneena PwC:n rahoituskonsulttina eteni erinomaisesti ja vei hänet Yhdysvaltoihin. Vaativan työn rinnalle uudessa ympäristössä hän kaipasi vapaa-ajan harrastusta. Ja sitten alkoikin tapahtua. ”Tapasin sattumalta lauluopettajan, jolle kerroin aiemmista kokemuksistani. Hän kannusti kokeilemaan uudestaan.” Uusi opettaja kuuli heti, että Yurchukilla on ääni, ja sai oppilaansa ymmärtämään, mikä oli mennyt Kiovassa pieleen. ”Olet tehnyt kaiken aivan väärin. Olet yrittänyt laulaa kuin pop-tenori, vaikka äänesi on matala! Minä opetan sinut laulamaan oikein.”
Pian Yurchukin kyvyt saivat opettajan miettimään, miten viedä oppilastaan eteenpäin. Hän lähetti oppilaansa laulukilpailuun, josta toivoi Yuriyn saavan hyödyllistä palautetta. Kilpailun tuomaristoon kuului New York City Operan bassobaritoni Marc Embree, joka toimi myös Chicagon DePaul Universityn professorina. Palautetta totisesti tulikin. Embree kirjoitti pitkän listan puutteita: käsivarret olivat jännittyneet, ääni ei ollut oikein sijoitettu, seisoma-asentokin oli virheellinen ja niin edelleen. Mutta myös sen, että äänessä on jotakin.
Harrastus ottaa vallan
Harrastus jatkui nyt Embreen johdolla, mutta edelleen työn ohessa. Toisena ja kolmantena vuonna opinnot muuttuivat vakavammiksi ja Yurchuk sai PwC:ltä mahdollisuuden työskennellä osa-aikaisesti. Hänellä oli huomattavan hyvät valmiudet tehdä tavoitteellisesti laulajan töitä. ”Minulla oli kokemusta pitkistä työpäivistä ja niiden vaatimasta kurinalaisuudesta. Tiesin, mitä oli tehdä 16-tuntisia työpäiviä, vaihtaa paitaa ja jatkaa siitä.” Opittavaakin oli paljon, historiasta ja teoriasta lähtien. Tärkeää oli oppia myös malttia. ”Nyt oli ymmärrettävä, että ääntä ei voi pakottaa. Alkuun saatoin harjoitella tuntikausia ja sitten ihmettelin, kun seuraavana päivänä ääntä ei tullut yhtään.”
Kaudella 2014/15 Yuriy Yurchuk valittiin Lontoon kuninkaallisen oopperan Jette Parker -nuorisokoulutusohjelmaan. Vuonna 2017 sanomalehti The Timesin kriitikko Hugh Canning kirjoitti: ”… mutta näyttämön hienoin ääni kuuluu Yuriy Yurchukille, joka laulaa Rodolfon aarian moitteettoman italialaisittain.”
Kulisseissa supistaan
Yurchukin poikkeuksellinen tausta ei ole ollut kaikille oopperamaailmassa helppo pala. ”Tiedän kyllä, että kulisseissa on joskus ollut jonkinlaista draamaa, mutta koelaulut ratkaisevat. Niissä minun on pitänyt todistaa osaamiseni kerta toisensa jälkeen”, hän sanoo, mutta kertoo toisaalta saaneensa myös suurenmoista tukea oopperakollektiivilta. Suurille lavoille ja yleisön eteen astuminen ei häntä pelottanut. Hän oli tottunut esiintymään ja osasi hyödyntää keskittymiskykyään myös oopperalavalla. Aiemmasta salsatanssiharrastuksesta on ollut apua näyttämökoreografian oppimisessa.
”Tiedän kyllä, että kulisseissa on joskus ollut jonkinlaista draamaa, mutta koelaulut ratkaisevat. Niissä minun on pitänyt todistaa osaamiseni kerta toisensa jälkeen.”
Ensimmäinen Yurchukin näkemä ooppera oli Offenbachin Hoffmanin kertomukset Chicagossa. ”Teos vei minut täysin mennessään. Rakastuin oopperaan kertaheitolla!” Tänä päivänä Yuriy Yurchuk on yksi maailman kysytyimmistä baritoneista mutta muistaa, mistä on tullut. Hänen opintonsa ja uransa laulajana ei ole ollut yhden kortin varassa. ”Totta puhuen teen edelleen jonkun verran rahoitusalan töitä. Se pitää toisen aivopuoliskoni virkeänä”, Yurchuk myhäilee.
Kesän kaksi Don Giovannia
Savonlinnan Oopperajuhlat on ollut Yurchukin aikatauluissa pitkään. ”Vierailu oli suunnitelmissa jo kesäksi 2020, mutta sitten korona sotki kaiken. Sen jälkeen omat aikatauluni siirsivät vierailua jälleen.” Lopulta vierailuajankohta järjestyi ja tulevana kesänä hän vuorottelee Don Giovannin nimiroolissa Waltteri Torikan kanssa.
Roolihahmo on kulkenut Torikan matkassa pitkään. ”Kaikista tekemistäni rooleista Don Giovannilla on pisin historia. Se oli päättötyöroolini Kööpenhaminan kuninkaallisessa ooppera-akatemiassa. Tänä kesänä Leporelloa laulava Henning von Schulman lauloi muuten samassa tuotannossa Komtuuria.” Työvälineitä roolin sisäiseen maailmaan pääsyyn ja näyttelijäntyöhön tässä roolissa hän kertoo saaneensa muun muassa ohjaaja Erik Söderblomilta, ja muistelee tekevänsä roolin nyt viidettä kertaa.
”Rooliin tulee ajan myötä uusia kerroksia sekä äänen että oman henkisen kypsymisen myötä.” ”Tyypissä on jotain demonista”, Torikka toteaa. ”Don Giovannin moraali, eettiset arvot ja valinnat eivät välttämättä aina osoita lähimmäisenrakkautta. Kyllähän hänessä on aimo annos narsistia, hänhän on toisaalta myös äärimmäisen hurmaava!” Torikka korostaa näyttelijäntyötä roolissa, jonka persoona on vähintäänkin kiinnostava ja muistuttaa, että Mozart on rakentanut hahmoon myös keveyttä. ”Kaikkien näiden värien pitäisi olla tässä hahmossa läsnä.”
Yuriy Yurchukille hahmo ei myöskään ole mustavalkoinen. ”Tietenkin ohjaajan näkemys ratkaisee, mutta laulajalla on oikeastaan hyvä olla hahmosta useampi versio, joista joku sitten sopeutuu ohjaajan näkemykseen. Usein häntä pidetään pahana, mutta eihän roolia voi lähestyä ajattelemalla vain pahuutta. Hän on sekä hyvä että paha.” Yurchuk muistuttaa, että Don Giovanni pitää itseään hyvänä tyyppinä. ”Hänhän liikkuu normien yläpuolella ajatellen jakavansa rakkauden lahjaa kaikille, tosin seurauksista piittaamatta ja taakseen katsomatta.” Moniulotteisesta Don Giovannista nähdään Savonlinnassa kaksi mielenkiintoista tulkintaa.
Don Giovanni Olavinlinnassa 10., 13., 20., 23. ja 25.7., liput ja lisätiedot tästä.
Teksti: Hannele Eklund