Kategoriat Virittäydy

Carmen ja Violetta, oopperan intohimoiset ja itsenäiset

Georges Bizet’n Carmen ja Giuseppe Verdin La Traviata kuuluvat kaikkien aikojen suosituimpiin oopperoihin. Molemmat on sävelletty 1800-luvun jälkipuoliskolla ja molempien tarinoiden päähenkilö on oman aikansa normeihin sopimaton. Teokset pursuavat tunnettuja aarioita, ja niiden suuret naisroolit ovat oopperakirjallisuuden himoituimpia. Ohjaajan näkemyksen lisäksi esittäjien persoonalla on suuri vaikutus siihen, millaisia naisia Carmen ja Violetta ovat.

SKANDAALINKÄRYÄ ENSI-ILLOISSA

Niin Carmenin kuin Traviatan ensiesitykset saivat aikanaan ristiriitaisen vastaanoton. Avoimen seksuaalinen ja valloituksesta toiseen etenevä Carmen oli aikalaisille liikaa. Alexandre Dumas’n romaaniin Kamelianainen perustuva La Traviata, ”langennut nainen”, taas ei kelvannut yleisölle omaan aikakauteensa sijoitettuna. Oopperoita oli totuttu katsomaan historiallisessa epookissa ja yleisö vierasti ajatusta, että lavalla oltiin samoissa vaatteissa kuin katsomossa. Myöhemmin La Traviata – kuten Carmenkin – on liikkunut sujuvasti aikakaudesta toiseen ohjaajien näkemysten mukaisesti.

KANSAINVÄLISET KOTIMAISET

Savonlinnan Oopperajuhlien Carmen on mezzosopraano Tuija Knihtilä. Violettaa laulaa sopraano Marjukka Tepponen. Molemmilla on aikaa edellisistä kerroista näissä rooleissa useampi vuosi. Sekä Knihtilä että Tepponen uskovat elämänkokemuksen ja ammatillisen kasvun tekevän rooleista nyt erilaisia. 

Molemmat laulajat tekevät vahvaa kansainvälistä uraa. Marjukka Tepponen debytoi Seattlen oopperassa Yhdysvalloissa toissa vuonna. Uusintakutsu seurasi heti ja debyytti Tšaikovskin Jevgeni Onegin -oopperassa Tatjanan roolissa oli vuorossa tämän vuoden tammikuussa. ”Olen onnekkaassa tilanteessa tällä hetkellä”, Tepponen toteaa, ”suunnitelmia ja produktioita on lyöty lukkoon jo pitkälle tulevaisuuteen, joten saan rauhassa keskittyä tekemään työtä, jota rakastan.”