Suomesta on musiikin kansainvälisille areenoille noussut huipputaiteilijoita säveltäjistä kapellimestareihin, soitinsolisteista laulajiin, klassisesta heavyyn. Ja sitten on La Mattila.
Sopraano Karita Mattila on käsite. Hänen nimensä tuntevat nekin, jotka eivät eläissään ole ainuttakaan aariaa kuulleet. Mattilan avoimuus, ujostelematon suorapuheisuus, mitään säästelemätön huumorintaju yhdistettynä yhteen aikamme hienoimmista äänistä ja mykistävään uraan on vetoava yhdistelmä.
Läpi vuosikymmenten kohti uutta
Mattilan jo yli 40 vuotta kestänyt ura sen kuin jatkuu ja jäntevöityy. Hänen ohjelmistoonsa tulee uusia rooleja ja uusia ohjauksia tahdissa, jota moni uransa keskivaihetta elävä voi vain kadehtia. Tämän vuoden hän avasi paluulla Lontoon Covent Gardeniin Richard Straussin Elektran Klytaimnestrana. Roolin hän otti ohjelmistoonsa vuonna 2019 Deutsche Operissa. Herodiaan rooli Straussin Salomessa on niin ikään tuore, mutta viimeksi kuluneilla kausilla hän on jo sitäkin ehtinyt esittää Pariisin lisäksi Kanadan ja Houstonin oopperoissa. Keväällä 2022 hän veti Suomen kansallisoopperan katsomot täyteen Koko Karita -esityksillä, joissa lauloi sekä Poulencin monologioopperan La Voix humaine että kevyempää jazz- ja viihdeohjelmistoa.
Yksi Karita Mattilan suurista vahvuuksista on hänen näyttämöosaamisensa. Hänen tulkinnoissaan oopperoiden hahmot ovat lihaa ja verta.
Rohkea ja itseltään paljon vaativa
Mattila vaatii itseltään valtavasti, ja se näkyy hänen saavutuksissaan. Se on vienyt hänet myös asemaan, jossa on kanttia sanoa ja vaatia. Keneltäkään oopperamaailmassa (eikä monelta sen ulkopuolellakaan) ei jäänyt huomaamatta hänen kieltäytymisensä työskentelystä kapellimestari Valeri Gergijevin kanssa jo ensimmäisen Ukrainan kriisin aikaan vuonna 2014. Hän veti rajan paikkaan, joka muilta löytyi vasta vuosia myöhemmin. Se vaati rohkeutta New Yorkin Metropolitan-oopperan kaltaisessa talossa, jossa kukaan maailman huippusolisteista ei kuvittele olevansa korvaamaton – ei edes Karita Mattila, joka siitä huolimatta sanoi sen, mikä sanottava oli.
Ura jatkuu ja uudistuu
Fyysisestä kunnostaan aina huolehtinut Mattila kiertää maailman ooppera- ja konserttilavoja ilman mitään merkkejä oman tahtinsa, saati kysynnän hiljenemisestä. Onkin suurenmoinen uutinen, että hän tulevana kesänä tekee vihdoin oopperadebyyttinsä Savonlinnan Oopperajuhlilla. Tottahan hän on Olavinlinnassa aiemminkin esiintynyt, mutta vain konserttisolistina. Konsertissa hän esiintyy tänäkin kesänä, mutta sitä ennen hän laulaa Ortrudin roolin Richard Wagnerin Lohengrinissa.
Yksi Karita Mattilan suurista vahvuuksista on hänen näyttämöosaamisensa. Hänen tulkinnoissaan oopperoiden hahmot ovat lihaa ja verta. Sitä sopii odottaa myös hänen versiossaan katalasta Ortrudista, Wagnerin vastineesta Shakespearen Lady Macbethille. Taitavana näyttelijänä Karita Mattila todella on Ortrud lavalle astuessaan. Esitykseltä sopii odottaa luihin ja ytimiiin menevää tulkintaa.
Tšekkiläisen oopperan helmiä
Prahan kansallisoopperan Národní divadlon suuressa oopperakonsertissa kuullaan näyttävä kavalkadi tšekkiläisen oopperan helmiä. Konsertin jälkipuoliskon täyttää Leoš Janáčekin Jenufa –oopperan toinen näytös. Vahvoista Janáček-rooleistaan ympäri maailman tunnettu Mattila laulaa Kostelnička Buryjovkan roolin, jossa häntä ei ole aiemmin Suomessa kuultu. Kansainvälinen lehdistö nostaa odotukset korkealle. ”Mattila on mahtava uudessa Janaček-tuotannossa”, otsikoi brittilehti The Guardian arvionsa Lontoon Covent Gardenin Jenufasta 2021. Kriitikko Tim Ashley kirjoitti: ”Mattila oli odotetusti suurenmoisen intensiivinen ja äärimmäisen hallittu.” Mattilan tulkintaa tätä aiemmassa tuotannossa arvioi puolestaan The Sunday Timesin kriitikko Hugh Canning: ”Hän laulaa Kostelničkan äänet kauniimmin – ja täsmällisemmin – kuin kukaan elävässä esityksessä (yli 40) kuulemani sopraano…”
Tätä konserttia on odotettu, sillä pandemian vuoksi Karita Mattilan juhlakonsertteja ei voitu järjestää vuonna 2020, kuten oli suunniteltu. Kostelnička Buryjovkan traaginen hahmo Mattilan tulkintana korjaa tilanteen loistavalla tavalla.
Teksti: Hannele Eklund
Lohengrin Olavinlinnassa 5., 9., 12., 15. ja 18.7., liput alk. 75 €, lisätiedot ja liput tästä.
Prahan kansallisooppera ja Karita Mattila – Suuri Oopperakonsertti Olavinlinnassa 31.7., liput alk. 65 €, lisätiedot ja liput tästä.