Giuseppe Verdin ooppera Nabucco ottaa jälleen yhteiskunnallisesti kantaa. Uusi ohjaus ja lavastus nostavat esiin aikamme suurimman kriisin. Euroopan tämän hetken kuumimpiin uusiin nimiin kuuluva Marigona Qerkezi on yksi teoksen tähtisolisteista.
Savonlinnan Oopperajuhlien uutuus, Giuseppe Verdin läpimurtoteos Nabucco, on palvellut poliittisia tarkoitusperiä läpi historiansa. Ohjaaja Rodula Gaitanou tulkitsee kuitenkin paljon kansallisia konflikteja laajempaa kysymystä. ”Meidän versiomme on ekologinen manifesti. Ilmastonmuutos on aikamme suurin sota ja sitä käydään luontoa vastaan”, Gaitanou sanoo. Oopperan lavastuksesta vastaa Gaitanoun maanmies, kreikkalaissyntyinen ja Aalto-yliopistosta väitellyt takis (kuvassa vasemmalla).
Takisin suunnittelemassa Olavinlinnan valtavan näyttämön täyttävässä lavastuksessa valoilla ja peileillä on tärkeä rooli visuaalisen tilan rakentamisessa. Vihreä luonto taistelee omasta tilastaan ja puvustus noudattaa roolien kahtiajakoa. Visuaalinen ilme on saanut innoitusta Babylonian ajan pyramidien ja palatsien muotokielestä.
Gaitanoun ja takisin luomassa maailmassa Nabucco johtaa teknokraatteja, muoviin, koneisiin ja individualismiin uskovaa joukkoa. Zaccaria on ihmisyyden ja luonnon puolesta taistelevien ekosotureiden johtaja. ”Verdin henkilöhahmot ovat tavattoman vahvoja. Tässä Nabuccossa kahden miespääosan rinnalle nousevat Abigaille ja Fenena, yhtä tärkeitä päärooleja on kahden sijasta neljä. Äänellisesti tämä tuotanto on todella mielenkiintoinen, rooleissa on tavattoman hienoja laulajia.”
Nabuccon roolissa vuorottelevat Milanon La Scalan, Pariisin oopperan ja Covent Gardenin vakionimiin kuuluva Gabriele Viviani ja Firenzestä kotoisin oleva Devid Cecconi, La Scalassa ja muissa Italian tärkeimmissä oopperataloissa säännöllisesti vieraileva baritoni.
”Jos Jumalten tuhon Hagen on saksalaisen oopperakirjallisuuden vaativin rooli, niin Zaccaria on vastaava italialaisessa ohjelmistossa”, toteaa basso Mika Kares, joka vuorottelee Zaccarian roolissa Vazgen Gazaryanin kanssa. Armenialais-saksalainen Gazaryan kuuluu Karlsruhen Badenin valtionoopperan laulajistoon ja tekee säännöllisesti vierailuja myös muihin saksalaisen kielialueen arvostettuihin oopperataloihin. Muita suomalaisnimiä kansainvälisessä solistikaartissa ovat tenori Johan Krogius (Ismaele), sopraano Johanna Nylund (Anna) ja basso Henri Uusitalo (Baalin ylipappi)
Ukrainalainen sopraano Oksana Dyka ja zagrebilaissyntyinen Marigona Qerkezi jakavat Abigaillen, Nabuccon oletetun esikoistyttären roolin. Aiemmin ilmoitetun Angela Meaden tilalla laulava Qerkezi herättää tällä hetkellä valtavaa kiinnostusta eurooppalaisissa oopperataloissa. Abigaillen rooleja hänen kalenterissaan on jo useita Savonlinnan jälkeen.
Nabuccon tyttären Fenenan roolin laulaa italialainen mezzosopraano Annalisa Stroppa, La Scalan lisäksi Salzburgin ja Ravennan festivaaleilla, Berliinin Deutsche Operissa ja useissa muissa Euroopan eturivin oopperataloissa säännöllisesti kuultu vierailija.
Nabuccon kapellimestarina vuorottelevat Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff ja irlantilais-brittiläinen James Sherlock, Cambridgen, Guildhallin ja Solti Akatemian kautta Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalle kulkenut kapellimestari, joka nousi suomalaisen oopperayleisön tietoisuuteen Kansallisoopperan Karmeliittasisaret –oopperassa talvella 2024. Sherlock on Matvejeffin tavoin arvostettu lied-pianisti.
Lipunmyynti esityksiin käy vilkkaana ja ooppera on osoittautunut hyvin suosituksi jo ennen ensi-iltaansa.
Nabucco Olavinlinnassa 6., 8., 11., 16., 19., 22., 24. ja 26.7. klo 19.
Ohjaaja Rodula Gaitanou
Lavastus- ja pukusuunnittelija takis
Valaistussuunnittelija Jake Wiltshire
Kuoromestari Jan Schweiger