Kategoriat Virittäydy

Viisi syytä nähdä Kaija Saariahon Adriana Mater

1. Innovatiivista ja ajatonta musiikkia

BBC Music Magazine äänesti Kaija Saariahon (1952–2023) aikansa merkittävimmäksi säveltäjäksi vuonna 2019. Ei ihme, sillä Kaija Saariahon musiikissa soi ihmisyys ja ajattomuus, ja hänen vaikutuksensa musiikkiin ja oopperaan on ollut valtava.  

Saariahon ei ollut tarkoitus kirjoittaa oopperoita. Hänen herkkäsyinen käsialansa tuntui miltei välttelevän massiivista ja vanhaa taidemuotoa. Mutta toisin kävi, ja Kaija Saariahon viiden oopperasävellyksen jälkeen ooppera taidemuotona ei ole enää sama kuin ennen.  

Vaikka nykymusiikki tuntuisi vieraalta, Saariahon äänimaisemassa voi vain olla, antaa sen virrata ja kuunnella, miten oma sydämen syke katsomossa reagoi musiikissa tapahtuviin muutoksiin.   

Adriana Materin musiikkissakin tärkein on ”sydänmotiivi”, lyömäsoitinten pistemäinen rytmi. Sen idea syntyi Saariahon odottaessa ensimmäistä lastaan, kun tulevan äidin kehossa sykki yhtä aikaa kaksi sydäntä.   

2.Vangitsevaa tarinankerrontaa

Adriana Mater on kuvaus sodasta naisen näkökulmasta. Luemme Adrianan tarinaa liki jokaisessa uutispäivässä.  

Adriana tulee raskaaksi raiskauksesta. Siskonsa vastustuksesta huolimatta hän pitää lapsen. Mitä kaikkea on kohdattava? Miten voi rakastaa niin paljon jotakin, joka on syntynyt vihasta ja väkivallasta? Siirtyykö pahuus verenperintönä?  

Kun poika Yonas saa 17-vuotiaana tietää, että hänen isänsä on kaikkea muuta kuin sotasankari, hän vannoo tappavansa tämän. Totuuden hetki koittaa, kun isä Tsargo sodan loputtua palaa kylään.   

Oopperan tekstin eli libreton on kirjoittanut palkittu libanonilais-ranskalainen kirjailija Amin Maalouf, ja ooppera lauletaan ranskaksi. Esityksissä on suomen- ja englanninkielinen tekstitys. 

3. Lohduttavaa syvyyttä

Todellisuus ei ole mustavalkoinen, ruotsalainen ohjaaja Dan Turdén muistuttaa. Adriana Materin kuristavan aiheen rinnalla kulkee teema, joka on kaikkea vääryyttä sakeampaa: Se on ennen kaikkea ooppera rakkaudesta ja toivosta.  

Millaisia keinoja meillä on kohdata niitä tunteita, joita poliittisesti epävakaa aikamme meissä herättää? Adriana Materin esitys Olavinlinnassa voi olla puhdistava kokemus, tapa käsitellä käsittämätöntä.  

”Tulkintamahdollisuuksia on loputtomasti. Jokaisella yleisössä on oma taakkansa kannettavanaan. He tulkitsevat tapahtumia eri tavoin ja heidän mielikuvituksensa synnyttävät erilaisia johtopäätöksiä. Se on hyvä. Sitä haluan”, ohjaaja sanoo. 

4. Puhuttelevia hahmoja

Adriana Materin hahmot ovat inhimillisiä. He ovat yksiä meistä. Adrianan ja hänen poikansa Yonasin lisäksi tarinaan kuuluvat Adrianan järkipuheinen sisar Refka sekä Tsargo, Adrianan raiskannut Yonasin isä.  

Ennen kuolemaansa kesällä 2023 Kaija Saariaho ehti kuulla tästä ruotsalaisen Norlannin oopperan versiosta, joka Savonlinnassakin esitetään. Käsiohjelman haastattelussa hän kertoi odottavansa sitä, miten tekijäjoukko käsittelisi roolihahmoja. ”Teoksessa ja sen neljässä roolihahmossa on niin paljon tutkittavaa, ei vain pimeyttä vaan myös valoa.” 

5. Harvinainen tilaisuus

Adriana Mater on oopperana ”cutting-edge”. Jokainen Kaija Saariahon ooppera on tapaus. Suomessa niitä nähdään harvoin, mikä tekee tilaisuudesta ainutlaatuisen. Oopperajuhlillakin Saariaho soi nyt ensimmäistä kertaa koskaan, ja esityksiä on vain kaksi 2. ja 4.8.2024. 

Adriana Materin teemat ja rikas sointimaailma sopivat Olavinlinnan miljööseen täydellisesti. Vanha puolustuslinnoitus saa kehystää tarinaa sodasta, anteeksiannosta ja toivosta. 

Adriana Mater Olavinlinnassa 2. ja 4.8., liput alk. 65 € (+palvelumaksu). Esitys on Norlannin oopperan vierailu.

OSTA LIPUT