Jo yli 150 vuoden ajan Myyty morsian on kuulunut tšekkiläisten oopperoiden kärkeen. Tšekkiläiseen DNA:han kuuluvaksi kutsuttu ooppera on suositumpi kuin yksikään muista Bedřich Smetanan arvostetuista oopperoista. Valmistumisensa aikoihin 1860-luvulla teos oli kuitenkin sangen uskalias kokeilu.
Smetana ja libretisti Karel Sabina pilkkasivat mestarillisesti kaikkia niitä, jotka odottivat ”kansallisoopperan” olevan idyllinen kuva tšekkiläisestä maaseudusta hyveellisine ja korkeamoraalisine asukkaineen. Myyty morsian on siis huomattavasti enemmän koominen kuin ”kansallinen”. Teoksen huumori on kuitenkin juuri sitä mitä tšekit rakastavat, ja siksi Smetanan ironiaa ja sarkastista, toisinaan jopa kyynistä nokkeluutta sekä hellyyttä ja yksinkertaista elämäniloa tulvivasta oopperasta on lopulta tullut ”kansallinen” sanan parhaassa merkityksessä.
Prahan kansallisooppera on esittänyt useita versioita Myydystä morsiamesta, joka on aina kuulunut sen ohjelmistoon. Teoksen 21. tuotanto annettiin elokuva- ja näyttämöohjaaja Alice Nellisin tehtäväksi. Mitä tapahtuu tällä kertaa? Tunteikas kuvaus tšekkiläisen kylän elämästä vai pilailua ja ironiaa, jolla Smetana ja Sabina kyllästivät oopperansa? Alice Nellisin tulkintana Myyty morsian ei tällä kertaa pilkkaa vain menneiden aikojen kylän väkeä, vaan myös niitä, jotka sukupolvien ajan ovat yrittäneet keksiä kaavan tšekkiläisen ”oopperan oopperoiden” uudelleen ohjaamiseen.
Niinpä Myydyn morsiamen 21. tuotanto ei kerro vain Mařenkan, Jeníkin, Vašekin ja Kecalin tarinaa, vaan myös siitä, miten oopperaa tehdään. Miten harjoitukset etenevät, miten ooppera saa vähitellen teatterillisen muodon, ohjaajan yrityksistä tehdä ”modernia” oopperaa muiden paheksuessa hänen pyrkimyksiään, mitä harjoituksissa voi tapahtua ja miten Myyty morsian lopulta löytää oikean muotonsa – hauskan, liikuttavan ja visuaalisesti kauniin!
Miten harjoitukset etenevät, mitä harjoituksissa voi tapahtua ja miten Myyty morsian lopulta löytää oikean muotonsa – hauskan, liikuttavan ja visuaalisesti kauniin!
I näytös
Kylässä on alkamassa markkinat. Väki kokoontuu ja iloitsee juhlan alkamisesta. Mutta Mařenka ja Jeník ovat huolissaan, sillä Mařenkan on tänään määrä tavata vanhempiensa hänelle valitsema sulhanen. Hän vannoo, ettei luovu Jeníkistä, ja odottaa tältä samaa lupausta. Jeník kuitenkin vaikuttaa epäröivän. Ajatteleeko hän toista tyttöä? Mařenka kyselee Jeníkiltä tämän menneisyydestä, josta kukaan ei tunnu tietävän mitään. Jeník kertoo äitipuolensa pakottaneen hänet lähtemään kotoa, ja että hänen oli pärjättävä maailmassa omillaan. He lupaavat rakastaa ja olla toisilleen ikuisesti uskollisia, tapahtuipa mitä pahaa tahansa.
Avioliiton välittäjä Kecal saapuu yhdessä Mařenkan vanhempien kanssa. Kecal yrittää voittaa vanhempien luottamuksen ja saada heidät vakuuttuneeksi siitä, että naapurikylästä tuleva rikkaan maanviljelijän Míchan poika olisi Mařenkalle paras puoliso. Hän muistuttaa morsiamen isää Krušinaa vanhasta velasta Míchalle ja lupauksesta antaa Mařenka tämän pojalle Vašekille.
He lupaavat rakastaa ja olla toisilleen ikuisesti uskollisia, tapahtuipa mitä pahaa tahansa.
Sulhasen on siis määrä olla Vašek, jota Kecal kuvailee hehkuvin sanoin. Pyörryksissä Kecalin kaunopuheisuudesta vanhemmat lopulta suostuvat, vaikka Mařenka vastustaa suunnitelmaa. Hän pilkkaa vanhempiensa ja Kecalin välistä sopimusta ja ilmoittaa rakastavansa jo jotakuta, eikä aio tästä luopua. Sen enempää rauhoittelu kuin uhkailukaan ei auta, joten Kecal päättää sopia asiasta Jeníkin kanssa henkilökohtaisesti. Tällä välin juhlat ovat päässeet täyteen vauhtiin ja ihmiset tanssivat iloista polkkaa.
II näytös
Juhlat jatkuvat. Muiden laulaessa olutta ylistävää juomalaulua Jeník ja Kecal käyvät keskustelua rahasta. Kecal kertoo valtavasta rahasummasta, jonka Jeník saisi luopumalla Mařenkasta, mutta Jeník asettaa rakkauden kaiken yläpuolelle. Seuraava tanssi alkaa.
Vašek saapuu kylään. Hän on kaikkea muuta kuin ”kunniallinen ja jalo sulhanen”, jollaiseksi Kecal on häntä kuvannut, vaan ujo ja lapsellinen nuori mies, joka kaiken lisäksi änkyttää. Hän on sekä innoissaan ja että kiusaantunut vanhempiensa naittamisaikeista eikä lainkaan tiedä, mikä häntä odottaa. Mařenka tunnistaa pojan mutta ei paljasta omaa identiteettiään ja menee varoittamaan, kuinka Krušinan tytär tulee tekemään tämän elämästä painajaismaista, ja että eräs toinen tyttö on Vašekista kiinnostunut. Yksinkertainen Vašek uskoo tarinan ja tuumii, että jos toinen tyttö on yhtä sievä kuin Mařenka, hän kyllä ottaisi hänet vaimokseen.
Yksinkertainen Vašek uskoo tarinan ja tuumii, että jos toinen tyttö on yhtä sievä kuin Mařenka, hän kyllä ottaisi hänet vaimokseen.
Samaan aikaan Kecal yrittää taivutella Jeníkiä luopumaan Mařenkasta. Vastineeksi hän saisi rahaa ja erään rikkaan tytön. Kun Jeník kieltäytyy kaikista ehdotuksista, Kecal uhkaa karkottaa tämän kylästä. Vasta kun Jeník ymmärtää Kecalin toimivan Míchan ja tämän pojan puolesta, hän muuttaa mieltään ja suostuu luopumaan Mařenkasta maksua vastaan. Hän allekirjoittaa Kecalin kanssa sopimuksen, jossa erityisesti määrätään, että Mařenka voi naida vain Míchan pojan, ja että avioliitto kuittaa Krušinan velan. Kecal lähtee laatimaan sopimusta ja Jeník pilkkaa häntä etäämmällä. Tietenkään hän ei koskaan luopuisi Mařenkasta! Hän allekirjoittaa sopimuksen kauhistuneiden kyläläisten todistaessa, kuinka Mařenka myydään kolmella sadalla floriinilla.
III näytös
Vašek on epätoivosta sekaisin. Vanhempiensa vaatimuksesta hänen on naitava Mařenka, joka tulee kiusaamaan hänet kuoliaaksi! Juuri kylään saapunut sirkus kuitenkin keskeyttää hänen synkät mietteensä. Sirkustirehtööri kutsuu väkeä lähemmäs, lupaa loistavan esityksen ja näyttää malliksi muutaman tempun. Vašek on innoissaan ja juttelee tanssijatar Esmeraldan kanssa. Sirkustirehtööri huomaa, että yksi sirkuksen päänumeroista, tanssi karhun kanssa ei onnistu, koska karhua esittävä Franta on ympäripäissään. Tirehtööri huomaa Vašekin ja yhdessä Esmeraldan kanssa suostuttelee tämän esiintymään karhuna.
Vanhempiensa vaatimuksesta hänen on naitava Mařenka, joka tulee kiusaamaan hänet kuoliaaksi!
Vašek tunnustaa äidilleen Hátalle pelkäävänsä Mařenkaa, eivätkä edes Kecal ja Mícha pysty taivuttelemaan häntä naimakauppoihin. Vašek ei Mařenkaa tahdo. Kecal ja Mícha epäilevät, että Vašekia on huijattu, ja heidän sopimuksensa on vaarassa. Tämän Vašek vahvistaakin paljastaessaan kasvokkain Mařenkan kanssa, että juuri hän oli varoittanut häntä “Mařenkasta”. Kaikki selviää, enää täytyy taivutella Mařenka, joka haluaa olla rauhassa ja miettiä asioita itsekseen. Hän ei saata uskoa rakkaansa pettäneen hänet näin julmasti.
Jeník haluaa selittää Mařenkalle, mistä myynnissä oli kyse. Mařenka kihisee kuohuksissaan, eivätkä selitykset kelpaa. Alkaa riita, johon myös Kecal osallistuu. Jeník lupaa puhua Mařenkan ympäri ja alkaa kuvailla, kuinka onnellinen Mařenka olisi “Míchan pojan” vaimona.
Kaikki ovat uteliaita kuulemaan mitä Mařenka on päättänyt. Hän kertoo tottelevansa vanhempiaan. Silloin Mícha tunnistaa Jeníkin esikoispojakseen ja Jeník puolestaan vaatii oikeuksiaan: sopimuksen mukaan Mařenka on hänen morsiamensa. Huomattuaan tulleensa huijatuksi ja naurunalaiseksi Kecal poistuu häntä koipien välissä. Samaan aikaan muun ovat kauhun vallassa – sirkuksen karhu on karannut! Peto kuitenkin paljastuu Vašekiksi, joka on pukeutunut esitystä varten. Raivostunut Háta sättii poikaansa typeryyksistä ja raahaa hänet pois. Mícha tekee sovinnon vanhimman poikansa kanssa ja kaikki iloitsevat siitä, että Jeník on voittanut Mařenkansa takaisin.