Kategoriat Virittäydy

Koominen täysosuma

Juttu on julkaistu alunperin vuoden 2020 lehdessä.

”Olavinlinnan oopperakauden penkiltä pudottaja on tänä vuonna juuri Sevillan parturi. Katsojien nauru saa sen esityksissä kaikki mahdolliset vivahteet röhöstä ulvahteluun”, kirjoitti Aamulehti viime kesänä. Sevillan parturi sai kenraaliharjoituksen yleisön ulvomaan naurusta”, otsikoi puolestaan Keskisuomalainen. Kansanuutisten mukaan ooppera ”villitsi ensi-iltayleisön” ja Etelä-Suomen Sanomissa epäiltiin, oliko Olavinlinnassa koskaan naurettu niin paljon. Viime kesän hersyvä uutuus tartutti hyväntuulisuutensa yleisöön ja lehtijuttuihin, täytti katsomot ja ansaitsi saada heti lisää esityksiä. Heinäkuussa Rossinin Sevillan parturi nähdäänkin tuoreeltaan uudestaan. 

Komedia on vaikea laji, ja huumorikin on muuttunut siitä, kun ooppera kantaesitettiin pian kaksisataa vuotta sitten. Ohjaaja Kari Heiskanen kertoi ensi-illan alla Helsingin Sanomille lähestyneensä tarinaa hömpän kautta. ”Sen termin alla saa lähteä tuottamaan vapautuneesti mitä tahansa. Etsin kepeyttä, ironista pilkettä ja havaintoja, jotka ovat niin osuvia, että se naurattaa”, hän sanoi. 

Heiskasen ohjaustyylissä kaikki työryhmän jäsenet saivat tuoda oman mausteensa keitokseen. Tämän kesän esityksissä pysyy Heiskasen ohjaus, samoin muotisuunnittelija Teemu Muurimäen ihailua herättänyt puvustus ja Antti Mattilan aurinkoinen lavastus. Uudenlaista sykettä esitykseen tuovat uudet solistit, kuten italialaisbaritoni, taitava lavaleijona Roberto de Candia itse parturi Figarona ja kysytty nuori mezzosopraano Annalisa Stroppa, jolle Rosina on viime vuosien kansainvälinen läpimurtorooli. Rosinaa liehittelevä kreivi Almaviva on Tuomas Katajala, ykköstenorimme maailmalla, ja tohtori Bartolona nähdään Waltteri Torikka, joka palaa Oopperajuhlille neljän vuoden jälkeen. Viime kesän esiintyjäjoukosta mukana on sopraano Päivi Pylvänäinen, unohtumattoman häpeämätön palvelijatar Berta. 

Koska Sevillan parturissa komiikka syttyy roolihahmojen keskinäisessä sanailussa ja koheltamisessa, on ensemblen, solistijoukon, kemia tärkeä. Päivi Pylvänäisellä on työskelystä hyvät muistot. ”Viime vuoden työryhmä oli kollegiaalinen, hauska, rento ja ammattitaitoinen. Myös tulevana kesänä pääsen työskentelemään upeiden laulajien kanssa ja uskon, että teemme ’kakkoskierroksesta’ vieläkin hauskemman esityksen, jos mahdollista”, hän sanoo ja vinkkaa silmää. 

Eikä pelkästään hauska näytteleminen riitä. Komiikkaa on mitä suurimmassa määrin myös Rossinin musiikissa, kirjoitettuna jokaiseen nuottiin. Se tuo tapahtumiin lisätasoja ja tarjoaa loputtomasti uutta ammennettavaa niillekin, joille esitys on jo muuten tuttu. Toteutus uskotaan tänä kesänä italialaisen repertuaarin tuntijan, kapellimestari Evelino Pidòn käsiin. 

Yleisö hullaantui, lehdistö hersytteli ja taiteilijat itse rakastivat. Kuten Helsingin Sanomat tiivisti arviossaan: ”Kyllä, Savonlinnan oopperajuhlien Sevillan parturi kannattaa ehdottomasti nähdä. Farssi on vaikea laji, mutta tällä kertaa se onnistuu mitä mainioimmin.”

Katso alta Sevillan parturin traileri kesältä 2019.

Teksti: Johanna Järventaus. Juttu on julkaistu vuoden 2020 lehdessä.